Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Fyra frågor om Scania och Man till börsen

Volkswagen uppges vilja knoppa av sina lastbilar och bussar i Scania och MAN. Vad betyder en sådan affär? DN:s motorreporter Lasse Swärd svarar på fyra frågor.

Vad är bakgrunden till ryktena om en börsnotering av Scania och MAN?

1

Man kan se det som en renodling av koncernens olika verksamheter i spåren efter dieselskandalen inom personbilsdivisonen Volkswagen år 2015. Strategin är att bryta upp den strikta hierarkin och flytta ut mer makt till de olika bolagen, göra dem mer självständiga. Denna önskan är sannolikt som störst inom lastbilar och bussar, som har lite gemensamt med biltillverkningen.

På vilket sätt gynnar en börsnotering Scania och Man?

2

Marknaden för tunga lastbilar förändras genom hårdare lagkrav kring utsläpp och en stark drivkraft att elektrifiera, krav på uppkoppling och självkörande teknik. Det leder till ökade samarbeten mellan de konkurrerande bolagen eftersom kostnaderna för teknikutvecklingen  är enorm. Med en börsnotering kan Scania och Man finansiera uppköp och allianser av egen kraft. Ett exempel är inhoppet i amerikanska Navistar 2016. En börsnotering ger Scania och MAN finansiell styrka att kraftigt öka ägandet i Navistar och kanske på sikt ta över bolaget.

Hur påverkar det den svenska ärkerivalen Volvo Lastvagnar?

3

Att konkurrensen hårdnar ytterligare ett steg. Med ett ben också i USA blir Scania och MAN mer av en världsspelare. Och det senaste globaliseringsdraget kom alldeles nyss genom att Scania och MAN slutit samarbetsavtal med japanska Hino, som kontrolleras av Toyota.

Vad innebär det samarbetet?

4

Det handlar bland annat om att ta fram nya dieselmotorer, hybridmotorer och nya system för automatisk styrning och uppkoppling, skriver Hino i ett pressmeddelande.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.