Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-19 16:21

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/gammalt-blir-som-nytt-i-bremen/

Motor

Gammalt blir som nytt i Bremen

Tyska bilar i fokus. Här NSU Ro80. Årets bil 1968.
Tyska bilar i fokus. Här NSU Ro80. Årets bil 1968. Foto: Hans Hedberg

På den årliga mässan för klassiska bilar i tyska Bremen kan man både dagdrömma och förverkliga sina drömmar. De flesta mässbilarna är till salu av privatsäljare och mer eller mindre professionella bilhandlare inom sektorn för entusiastbilar. Häng med på en tur där du kan finna din alldeles egen pärla!

Den första tanken som slår mig är att Bremen Classic Autoshow ­påminner om när man som barn kom på besök hos någon ett främmande barn och blev erbjuden att leka med dennes billåda.

Udda modeller samsas med välkända biltyper, alla med den egenskapen att de ställer krav på din nyfikenhet och väcker tydligt habegär. Hjärnans hårddisk går på högvarv, du för­söker katalogisera och artbestämma alla nya modeller i en rasande takt. En i grunden härlig känsla. På verklighetens bilutställning i Bremen är leklådan inte enbart för syns skull eftersom de allra flesta bilar är till salu.

Jämfört med Techno-Classica i Essen, som är Europas största säljmässa i gigantisk stil, är Bremen Classic Autoshow mer folklig, sansad och framför allt mer lättåtkomlig.

Två timmars bilresa från Tysklandsfärjorna, eller för den som är mer körsugen även enkel att nå med bil från södra Sverige. Antalet skandinaviska mässbesökare är också många, särskilt hörs skånska dialekter.

Under långhelgen i månadsskiftet januari–februari hölls den 18:e ­utställningen i ordningen med 45.000 besökare från företrädelsevis Tyskland, Storbritannien, Nederländerna och Norden.

Varför inte ta tåget till Bremen och Porsche hem?
Varför inte ta tåget till Bremen och Porsche hem? Foto: Hans Hedberg

­Under tre dagar trampar de genom sex stora hallar, korridorer fyllda av prylar och besöker mässans två parkeringsgarage. De senare fyllda av bilar som är till salu, mestadels av privata säljare men även en och ­annan bilhandlare som nischat in sig på entusiastbilar.

Tonvikten ­ligger på så kallade ”young timers”, bilar som man minns från sin ungdom. De flesta bilar i Bremen är också från 1970-, 80-, och 90-talen även om både yngre och äldre märks. Den förenande kärnan är att bilarna väcker känslor. Och köplusta.

Tysken Jens Staub är bilhandlare från Bremen och har äldre Volvobilar som sin specialitet.

– Intresset för gamla Volvos ökar för varje år, vi märker att Amazon stärker sin position samtidigt som de äldre PV-modellerna sjunker något, förklarar Jens Staub som hyr sin utställningsplats inne i mäss­värmen. De som var unga samtidigt som ”Buckelvolvo” (tyskt slang för PV-modellen, ”Puckel-Volvo”) går helt enkelt ur tiden, fortsätter han.

Letar du efter reservdelar så hittar du det här.
Letar du efter reservdelar så hittar du det här. Foto: Hans Hedberg

Prisläget i Bremen ligger över det som går att finna hemma ­Sverige. Den stora fördelen är utbudet som är betydligt större i Tyskland – ­särskilt då de tyska bilmärkena. Allra bäst och mest är det Mercedes, Volkswagen och Porsche som säljs.

För den som vill slå till på sin bilfavorit inför våren får dock ­förbereda sig innan avresa med bankcheck eller traditionell överföring. I Tyskland föredrar man kontanta betalningsmetoder före modernare med bankkort eller överföringar via mobilbanken.

Läs mer: Fler artiklar från DN Motor.

Ämnen i artikeln

Biltrafik
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt