Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-22 14:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/gasbilen-det-glomda-miljoalternativet-pa-uppgang/

Motor

Gasbilen – det glömda miljöalternativet på uppgång

Tankning av fordonsgas.
Tankning av fordonsgas. Foto: Nils Lundström/Energigas Sverige

Gasbranschen vill slå hål på vad de påstår är myter om gasbilar. Är det dags för en revansch för den gröna gasbilen eller är framtiden helt elektrifierad?

För tre-fyra år sedan såldes nästan lika många gasbilar som elbilar i Sverige. Sedan dess har allt fokus varit på elbilen. Den får alla rubriker och elbilsköparna får en stor kram av staten i form av en miljöbonus på 60.000 kronor.

Köper du en gasbil får du något som i det närmaste kan liknas vid en klapp på axeln, en gasbilsbonus på 10.000 kronor. Trots att gasbilens miljöprestanda enligt många är överlägsna elbilens. Det är därför inte konstigt att gasbilsförsäljningen har stagnerat de senaste åren, medan elbilsförsäljningen har gasat på.

Men nu kan en vändning vara på gång. Efter ett bottenår 2018 har försäljningen ökat med 40 procent 2019. Anledningarna är flera.

Dels beror det på att Volkswagen var sena med certifieringen i EU:s nya testcykel WLTP. När till slut Volkswagen Golf med gasdrift fick alla papper klara stod kunderna på kö, och bilen lyckades kvala in på miljöbilarnas tio i topp.

Dels har ett par regeländringar gett gasbilarna fördelar. Regeringen beslutade att tillåta både elbilar och gasbilar i den strängaste miljözonen. Det gav många företag med körningar i cityzoner anledning att överväga gasdrift.

I december utökades gasbilsbonusen till att även gälla för konverterade bilar, det vill säga nya bensinbilar som byggs om till gasdrift innan de registreras.

50 stycken Volkswagen Polo TGI såldes i Sverige under 2019. Bättre gick det för den större Golf TGI som toppar listan med 1.971 sålda bilar.
50 stycken Volkswagen Polo TGI såldes i Sverige under 2019. Bättre gick det för den större Golf TGI som toppar listan med 1.971 sålda bilar. Foto: Patrik Lindgren

Nu vädrar många i gasbranschen morgonluft.

– Det finns en rad myter om gasbilar som behöver avlivas, säger Fredrik Svensson på branschorganisationen Energigas Sverige.

Enligt honom är livet som gasbilsägare betydligt lättare och mer fördelaktigt än vad folk tror.

– Många tror att det är ont om gas och att det är svårt att tanka dem. I själva verket är det lika enkelt att tanka en gasbil som att tanka en bensindriven bil. Man ansluter pumpen till ett munstycke på bilen och sedan vrider man på en kran. Klart!, säger Fredrik Svensson.

I dag finns det över 200 stationer med gaspumpar (statistik från Svenska Petroleum och Biodrivmedel-institutet, SPBI, säger att det nu finns 2 790 bensinstationer i Sverige). I Småland, där det varit glest med gaspumpar, håller branschen på att bygga ut nätverket.

Nu är det enda området utan gaspumpar inlandet i Norrland.

– Där har vi ännu inte etablerat oss. Men de flesta gasbilsägare tycker att det mest viktiga är att de kan köra sin gasbil i sin dagliga näromgivning. Dessutom har gasbilarna en mindre bensintank som reserv, fortsätter Fredrik Svensson.

Fortfarande tror många att räckvidden är ett problem. Men moderna gasbilar har en räckvidd på 30-40 mil.

Men troligen är det en verklighetsbeskrivning som bara tilltalar de redan frälsta. I verkligheten lär en i det närmaste total frånvaro av gaspumpar i Norrland – det finns bara en handfull gasmackar norr om Gävle – vara ett stort hinder för gasbilsexpansionen.

Andra myter som Fredrik Svensson vill avliva är räckvidden.

– Fortfarande tror många att räckvidden är ett problem. Men moderna gasbilar har en räckvidd på 30-40 mil, berättar han.

Det är hälften av vad en normal bensin eller dieselbil klarar på en tank.

– Men eftersom det går lika snabbt att tanka en gasbil som bensinbil är en extra tankning inget problem, säger Fredrik Svensson.

Driftsekonomin är ett annat område som ser mycket bättre för gasbilar än vad många tror, menar Fredrik Svensson.

– Gasbilarna är inte dyra. De kostar inte mycket mer än en vanlig konventionell bensinbil. Dessutom får man 10 000 kronor i miljöpremie. Jämfört med elbilar är gasbilar mycket billiga, säger han.

Driftskostnaden för en gasbil ligger i mittfåran. De kostar mer att tanka per körd mil än motsvarande dieselbil, men är å andra sidan mer ekonomisk än en bensinbil. I dag, när den snåla dieselbilen av många inte längre ses som ett gångbart alternativ på grund av miljöpåverkan, framstår gasbilen som ett ekonomiskt alternativ.

Men inköpspriset är inte det som avgör totalekonomin för en bil. Först när bilen är såld och andrahandsvärdet har fått bekänna färg vet vi den sanna kostnaden. Och sanningen är att gasbilar har ett dåligt andrahandsvärde.

Jämför vi två Volkswagen Up från 2012 med varandra är den bensindrivna versionen värd 20.000 kronor mer än gasversionen på begagnatmarknaden. Ändå var den gasdrivna modellen dyrare än bensinversionen när de såldes nya.

En orsak är att den begränsade marknaden, en annan den begränsade livslängden. Tankarna har nämligen en maximal livslängd på 20 år. Då ska tankarna bytas ut eller bilen byggas om till enbart bensindrift. Alternativet är att skrota bilen. För många bilar är det inget problem, de skrotas innan de är så gamla. Men de bilar som närmar sig 20 årsdagen blir snabbt värdelösa.

Gasbilarnas stora fördel är miljöeffekterna. Förr kunde de kritiseras för att de även kördes på naturgas. Visserligen är avgaserna betydligt renare när en bil går på naturgas jämfört med bensin, men naturgas är likväl ett fossilt bränsle och ökar därmed halten av växthusgaser i atmosfären.

Men utvecklingen har gått snabbt framåt. För tio år sedan var fördelningen mellan biogas och naturgas ganska jämn, men i dag har produktionen av biogas byggts ut ordentligt. Andelen biogas i gasmixen är i dag hela 94 procent.

Biogas är metangas som utvinns från sopor, avloppsvatten och restprodukter från jord- och skogsbruk. Man tar hand om avfall som annars hade blivit en belastning för miljön, och drar nytta av biogasen i bland annat transporter. Miljöfördelarna har skapat en kärna av gasentusiaster som lobbar hårt för gasbilarna i Sverige och i världen.

– Biogasen ger mer miljönytta än elbilar, även om elkraften är helt grön. I Sverige har vi ett system där nästan alla kommuner sorterar matavfall och vi har 200 mackar som säljer biogas. Biogasen har enorm potential, säger Jan Rapp, grundare av Biogasakademin, en entusiastdriven lobbyorganisation.

– Klimatproblemet är globalt. Men många länder har inte råd att elektrifieras. I Argentina bygger man om 15.000 bilar i månaden till gasdrift, säger Jan Rapp.

Han hävdar att det är betydligt billigare att konvertera bilar för gasdrift och framhåller att biogasen inte påverkar elnätet. De miljövinster han trycker på är minskat läckaget från avfallet, färre transporter och lägre beroende av fossila bränslen.

 

 

 

Läs mer: Fem drivmedel som kan utmana elbilen 

Ämnen i artikeln

Biltrafik
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt