Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-17 09:35

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/gasdrivna-seat-arona-bjuder-inte-pa-nagon-overraskning/

Motor

Gasdrivna Seat Arona bjuder inte på någon överraskning

Bild 1 av 2 Seat Arona kom 2018 och har lyckats bra i tester. Nu kommer den som första suv med gasdrift direkt från fabrik.
Foto: Peter Klemensberger
Bild 2 av 2 Bagageutrymmet hos Arona ­rymmer 282 liter mot ”originalets” 400 liter.
Foto: Peter Klemensberger

Elektrifiering i all ära men glöm inte bort gasbilen. Här är Arona TGI, den senaste gasbilen från Seat – men faktiskt världens första suv med gasdrift direkt från fabrik.

Gasbilen har hamnat i skuggan av elbilen. Främsta orsaken är antagligen att elbilsköparen får 60.000 kronor i miljöbonus medan den som väljer gas bara får 10.000 kronor. Nyligen klubbade regeringen igenom att även bilar som byggts om för gasdrift får subventioner. Den som väljer bilen på bilderna här – Seat Arona 1,0 TGI – får dock en bil som försetts med gasdrift från fabrik, faktiskt den första suven som fått den behandlingen, hur konstigt det än kan låta.

En annan anledning till att köp­arna tvekar inför gasdrift kan vara att det känns ovant, men bakom ratten på Seat Arona TGI är det bara de dubbla tankmätarna som är främmande samt en lampa som visar när motorn körs med gas plus lite andra uppgifter på färddatorn.

Dubbla tankmätare, en för gas och en för bensin.
Dubbla tankmätare, en för gas och en för bensin. Foto: Peter Klemensberger.

Komprimerad gas, CNG, har både ekonomiska och miljömässiga fördelar. Enligt Seat själva kan omkostnaderna kapas med hälften och koldioxidutsläppet med 25 procent jämfört med bensindrift. Den riktiga miljövinsten infinner sig dock om bilen har biogas i tanken. Den utvinns av avfall till skillnad från ­naturgas som borras upp likt olja.

Men gasdrift har sina begränsningar. En någorlunda inrutad vardag bör man ha och bor du norr om Uppsala kan du sluta läsa här, kartan över mackar gapar tom i norr. På tal om kartor, på pekskärmen i Aronan kan du enkelt ha koll på tankställen och ledas dit. Men komplettera med Google maps då båda ger lite olika träffar. Själva tankandet är dock busenkelt, även om ljud och handtag skiljer sig från ”vanliga” pumpar.

Fulltankad visar bilen en räckvidd på 35 mil, varav 25 kan köras med gas. Bensintanken rymmer nio liter och bör betraktas som en reservtank. Det är fjärran från de siffror som anges av Seat själva: en sammanlagd räckvidd på 52,5 mil, 35 av dessa med gas.

Uppgifterna på färddatorn baseras på tidigare körda mil, framför allt de fem till tio senaste, enligt tillverkaren. Bilen här hade rullat cirka 40 mil när vi plockade ut den och visade 25 respektive 10 mils räckvidd ­under hela provsträckan, som var cirka 150 mil. Bagageutrymmet hos gasdrivna Arona rymmer 282 liter mot ”originalets” 400 liter. Detta då man placerat två av tre gastankar under dess golv som därmed höjts.

Skiftet mellan gas- och bensin­drift går helt obemärkt förbi. Motorn skiftar alltså själv till bensindrift när gasen är slut, det finns ingen knapp där du själv behöver eller kan växla bränsle.

Provbilen är extrautrustad och har bland annat paket för navigation och parkering samt ett nyckellöst system och led-ljus. Instrumentbräda i konstläder livar upp men kostar 4.100 kronor extra.
Provbilen är extrautrustad och har bland annat paket för navigation och parkering samt ett nyckellöst system och led-ljus. Instrumentbräda i konstläder livar upp men kostar 4.100 kronor extra. Foto: Peter Klemensberger

Du kan inte få automatlåda till Arona TGI, inte heller digital instrumentering och bara den provkörda motorn finns som kraftkälla. ­Annars kan du kryssa för i tillvals­lis­tan. Den provkörda bilen är i det sportiga FR-utförandet som kostar 10.000 extra och har extra utrustning som bland annat led-ljus, klimatpaket och navigation. På­slaget för gasdrift är 18.000 kronor för basversionen av modellen.

Arona kom 2018 och sticker inte ut på något sätt men faller inte heller igenom på någon punkt. Man ­sitter relativt lågt, trots att det är en suv. Formatet är smidigt och alla reglage sitter där de ska. Stolarna passar mina 178 centimeter och 70 kg perfekt. Med svankstöd hade de fått full pott.

Motorn har tre cylindrar och är omarbetad med bland annat nya kolvar.
Motorn har tre cylindrar och är omarbetad med bland annat nya kolvar. Foto: Peter Klemensberger

I dag har Seat bara småbilen Mii i elektriskt utförande men nästa år ska man tillsammans med syskonmärket Cupra ha sex elektrifierade modeller.

Går du i gröna(re) tankar och har bråttom så står Seats gasbilar redan i hallen. Faller inte just Arona dig på läppen så finns även modellerna Ibiza och Leon med gasdrift. Den sistnämnda med större motor samt även i kombiutförande.

Läs mer: Fler biltester. 

Ämnen i artikeln

Biltester
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt