Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-05 21:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/gasdrivna-skoda-kamiq-ar-svar-att-rakna-hem/

Motor

Gasdrivna Skoda Kamiq är svår att räkna hem

Bild 1 av 2 Kamiq är en liten suv men använder sina mått väl. Lättlastad.
Foto: Glenn Lindberg
Bild 2 av 2 Invändigt är Skoda Kamiq rymlig.
Foto: Glenn Lindberg

Skoda Kamiq är rätt på alla sätt. Bra utrymmen och lagom högbyggd. Nu går den också att tanka med miljövänlig fordonsgas – men den är svårt att räkna hem ekonomiskt.

Nog för att elbilar inte släpper ut någon koldioxid efter sig, men hur klimatsmarta är de under tillverkningen? Undersökningar i ämnet spretar åt olika håll.

Varför pratas det inte mer om gasbilen? Klimatsmart och snällare för plånboken än en elbil. Nya gasdrivna Skoda Kamiq G-tec kostar 21.600 kronor mer än sitt bensinsyskon. Och oavsett om din gasbil är konverterad i efterhand eller direkt från fabrik får du 10.000 kronor i bonus. För en renodlad elbil blir bonusen 60.000 kronor.

Skoda Kamiq G-tec har samma grundmotor som sitt bensinsyskon men kan också drivas på CNG, ”compressed natural gas”, engelska ord för fordonsgas. Gasen består till största del av metan och utvinns bland annat ur avloppsslam och källsorterat matavfall.

Under lastgolvet döljer sig två av tre gastankar, vilket inkräktar aningen på utrymmet.
Under lastgolvet döljer sig två av tre gastankar, vilket inkräktar aningen på utrymmet. Foto: Glenn Lindberg

Kamiq G-Tec är svagaste motorn i modellprogrammet och går bara att få med manuell växellåda, men de 90 hästarna är pigga. Det gäller bara att träffa rätt i växellådan, annars blir motorn trött.

Invändigt råder ordning och reda men miljön känns daterad. Baksätet är rymligt även för vuxna och med fällda baksäten stuvar jag in en cykel utan större problem. Men bagagegolvet går inte att sänka då två av tre gastankar förvaras där under.

Vid kontrollbesiktningen måste tankarna kontrolleras, så skyddande kåpor måste plockas bort innan. Alternativt ska du ha med ett intyg som försäkrar om att det är gjort av annan auktoriserad part, exempelvis en verkstad.

Gastankarna rymmer 13,8 kg gas som ska räcka till 41 mils körning. Vid blandad körning når jag knappt 30 mil, efter det går den sömlöst över till att drivas på bensin från dess nio liter stora tank. Tyvärr är det även då bilen går som bäst.

Ett kilogram gas kostade vid provkörningen 17:99 kronor.
Ett kilogram gas kostade vid provkörningen 17:99 kronor. Foto: Glenn Lindberg

Färddatorn uppger en snittförbrukning på gas på 0,5 kg per mil i blandad körning. Vid provkörningstillfället ger det en kostnad på nio kronor per mil. Kamiq med bensinmotor på 115 hästkrafter drar 0,58 liter per mil och då blir milkostnaden 9:28 kronor. En närmast försumbar skillnad. Årsskatten är dock låg, 360 kronor per år mot bensinversionen som kostar 3.312 kronor per år de första tre åren.

Det går ändå inte riktigt räkna hem. Elbilen är dyr i inköp men har låg driftkostnad, en rejäl bonus och en pigg elmotor. Plus att andrahandsvärdet står sig bra.

I en gasbil får du en tröttare motor till samma pris som en bensinare. Men du gör i alla fall miljön en tjänst.

Ordning och reda i förarmiljön.
Ordning och reda i förarmiljön. Foto: Glenn Lindberg

 

 

Läs mer: Fler biltester 

Ämnen i artikeln

Biltester
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt