Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-16 18:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/geely-lanserar-lyxig-elbilskonkurrent-till-volvo-i-europa/

Motor

Geely lanserar lyxig elbilskonkurrent till Volvo i Europa

Bild 1 av 2 Geely som bilmärke är på stark frammarsch. Här är en ny elbil som Geely visade i april inom sitt nya elbilsmärke Geometry. Den är dock inte relaterad till bilen som det pratas om i artikeln.
Foto: Geely Automobile
Bild 2 av 2 Geelys nya suv GY11 som visades i januari 2019. Ett exempel på hur Geely flyttat fram positionerna med Volvos teknik – och nu blir konkurrent med just Volvo.
Foto: Geely Automobile

En ny lyxig elbil från kinesiska Geely ska enligt nya planer komma till Europa redan nästa år. Att den forna lågprisbilen från Kina ska in i Europas finrum slår direkt mot koncernsyskonen Volvos och Polestars kommande elbilssatsningar. 

Bara för några år sedan kallades bilarna från Volvo Cars systermärke Geely för ”likkistor” hemma i Kina. Det anspelande på att bilarna var osäkra, billiga och med låg kvalitet. 

Men med teknik från Volvo flyttar nu det forna billigmärket Geely, som alltså har samma namn som koncernmodern Geely Group, fram positionerna med stormsteg. 

Volvo Cars koncernmoder Geely Group planerar att lansera en kinesisk lyxig elbil i Europa under namnet Geely, uppger en källa med insyn för DN. Det ska ske så tidigt som 2020 eller 2021. Bilen ska ha lång räckvid och beskrivs som en direkt utmanare till Porsches nya fyrdörrars elbil Taycan som ska lanseras redan i år. 

Därmed får Volvo Cars stenhård konkurrens av sitt kinesiska syskon på en marknad som skriker efter prisvärda lyxiga elbilar. 

Enligt källan kan Geelys nya elbil ruska om marknaden rejält genom att kunna erbjuda en kompetent och lyxig bil till ett lägre pris än konkurrenterna. Att ett kinesiskt bilmärke på allvar går in i Europa är även det en nyhet i sig. 

Bakom nyheten ligger att moderbolaget Geely Group, enligt källan, kastar om i sin varumärkesportfölj. Systermärket Lynk & Co som tidigare lyfts fram som ett lyxigt märke för en ung urban publik, ska nu göra billigare bilar än Geely – som flyttar fram positionerna rejält. 

Bilmärket Geely är nämligen pressat – och satsar samtidigt stort framåt. 

Bara i måndags gick bilmärket Geely, noterat på Hong Kong-börsen, ut och vinstvarnade. Man har en stor del av sin försäljning på Kinamarknaden, som sedan drygt ett år faller stort för första gången på över 20 år. Geely Automobiles nettovinst första halvåret gick ner cirka 40 procent efter att försäljningen fallit mer än de trott. Det som främst står bakom är säljfallet i Kina – där Geely föll 33 procent. 

Att hitta nya marknader skulle därmed kunna bli en väg ut ur nedgången för Geely, som samtidigt genomgår något man kan kalla en total makeover för att satsa internationellt. 

Dels görs ett stort jobb görs för att förbättra bilarnas kvalitet och göra varumärket lyxigt – med teknik från Volvo. I januari visades en lyxig suv kallad Gely FY11 – som ska byggas på samma plattform som Volvo XC40 och lanseras som laddhybrid.

Dels lanserade Geely i början av april också ett nytt globalt el-bilsmärke, kallat Geometry. En hel-elektrisk sedan-modell visades i Shanghai och man öppnade orderböckerna för köpare i flera europeiska länder. Målet är att Geometry-märket ska lansera 10 helelektriska bilar fram till 2025. 

Men enligt DN:s källa ska lyxbilen som planeras att lanseras i Europa inte heta Geometry utan ha varumärket Geely. 

Det reser då frågetecken för de övriga tre varumärken i samma koncern - och framför allt Volvo Cars. Alla slåss om krympande marknadsandelar och att bli först i elbilsracet. Lyxiga Volvo satsar strategiskt och mycket stort på elektrifiering och år 2025 ska man 50 procent av försäljningen vara renodlade elbilar. Volvos lyxiga elbilsmärke Polestar satsar än hårdare. Under 2020 ska Volvos tredje kinesiska systermärke Lynk & Co, som delar teknik med Volvos mindre modeller, börja säljas i Europa. 

Enligt DN:s källa ligger Geelys nya lyxbil för Europa i planerna just nu och ett slutgiltigt beslut ska vara nära förestående.

Frank Klaas, Geelys globala kommunikationsdirektör, kommenterar DN:s uppgifter i ett mejl. 

– Geely och de olika varumärkena i Geelykoncernen utvecklar hela tiden intressanta och fascinerande produkter. Men vi reagerar inte på spekulationer om framtida produkter. De kommer att offentliggöras och kommuniceras när tiden är mogen. Inga mer kommentarer till din fråga. 

Volvo Cars pressavdelning har avböjt att kommentera. 

Geely är i dag världens 13:e största bilmärke med 2,2 miljoner sålda fordon 2018. Företaget har en uttalad avsikt att klamra upp till en av världens tio största.