Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Glöm mobilen i handen när du kör

Det kommer snart att bli olagligt att ha mobiltelefonen i handen när man kör bil, enligt regeringen. DN:s motorreporter Lasse Swärd svarar på fyra frågor om beskedet.

Var beslutet väntat?

1

– Ja, att regeringen ställer sig bakom Transportstyrelsens förslag om en skärpning kom inte som någon överraskning. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har tidigare uttalat sig positiv, liksom hans företrädare Anna Johansson gjorde i våras när förslaget kom.

Vad innebär det i praktiken?

2

– Eneroths pressekreterare Adriana Haxhimustafa beskriver det på ett utmärkt sätt med följande uttalande: "Det är händerna på ratten som gäller från den 1 februari 2018".

– Dagens regler är alltför luddiga. De säger att föraren inte får hantera mobilen på ett sådant sätt att det inverkar menligt på körningen. En sådan formulering är alltför vag för att fungera i vardagen för poliser som övervakar trafiken. Från den 1 februari blir det klarspråk: förbud mot att hålla mobilen i handen när man kör.

Är det ett bra beslut?

3

Ja, det tycker många. Organisationen Motormännen exempelvis jublar och ser beslutet som en framgång för den kampanj för ett förbud den drivit. Det är lätt att hålla med Motormännen. Dagligen ser jag vinglande bilister som har halva uppmärksamheten ner i mobilskärmen och som styr med bara en hand. En rad undersökningar visar att sådant beteende ger dramatiskt ökad olycksrisk. Det är bakgrunden till att en lång rad länder redan har förbud. 

Hur ska jag då göra efter den 1 februari nästa år?

4

– Skaffa handsfree. Håll båda händerna på ratten. Men glöm det gamla rådet om att hålla händerna ”tio-i-två”. Ett sådant grepp ökar riskerna för armskador om krockkudden löser ut. Bättre att greppa ratten ”kvart-i-tre”.

Läs även: Skärpt förbud mot mobil bakom ratten.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.