Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-13 07:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/googles-appar-in-i-volvos-forsta-elbil/

Motor

Googles appar in i Volvos första elbil

Volvo XC40 Recharge. Foto: Erik Wedberg

XC40 Recharge. Så blir namnet på Volvos första helt eldrivna bilmodell. Den är snabb som en sportbil och kan gå 40 mil på en laddning, men alldeles för dyr för att kunna sätta fart på den svenska elbilsförsäljningen.

Volvo har satt upp ett klimatmål, att vara ett helt klimatneutralt företag senast år 2040. 15 år innan dess, år 2025, ska hälften av alla Volvo-bilar som säljs vara helt och hållet eldrivna. Resterande 50 procent ska ha någon form av hybridrivning.

Elbilen XC40 P8 AWD Recharge som nu har premiärvisats i Los Angeles är första steget. Grunden är den kompakta suven XC40 som redan finns med diesel-, bensin- och laddhybridmotorer. I XC40 Recharge finns ingen bränsletank och ingen förbränningsmotor, men väl två elmotorer som tillsammans utvecklar 408 hästkrafter och ett batteripaket som är monterat i golvet.

Batteripaketet har en lagringskapacitet på 78 kilowattimmar, vilket ger en teoretisk räckvidd på drygt 40 mil innan det är dags att ladda. 40 mils räckvidd är i nivå med flera konkurrerande elbilar, men en överraskande låg siffra med tanke på att kusinmodellen Polestar 2 ska komma 50 mil med likadana motorer och samma lagringskapacitet i batterierna. Volvon är en något tyngre och större bil som kommer att ha högre elförbrukning än Polestarbilen.

Eftersom XC40 Recharge inte har någon förbränningsmotor under motorhuven finns där i stället plats för ett litet bagageutrymme. Där ryms inte mer än en mindre väska eller den laddkabel som följer med bilen. Det bakre bagageutrymmet är lika stort som i en vanlig XC40 med bensin- eller dieselmotor.

Det här är Volvos första elbil, om man räknar bort gamla C30 Electric som byggdes i begränsad omfattning i början av 2010-talet, och den är även en av Volvos snabbaste modeller någonsin. De starka elmotorerna gör att accelerationen från 0 till 100 kilometer i timmen går på sportbilsmässiga 4,9 sekunder. Toppfarten är begränsad till 180 kilometer i timmen.

För elbilar är möjligheten till snabbladdning viktig. Den nya elbilen ska kunna laddas med effekt upp till 150 kilowatt och om man kommer upp i den hastigheten kan batterierna laddas från 0 till 80 procent på 40 minuter. Om man i stället laddar hemma, med en vanlig laddbox som ger 11 kilowatt, tar en full laddning cirka 7,5 timmar.

Den stora pekskärmen på mitten av instrumentpanelen innehåller en betydligt större nyhet än vad det först ser ut som. I stället för Volvos egna så kallade Sensus-menysystem har XC40 Recharge bilvärldens första helt Androidbaserade system. Det gör att Googleappar, som karttjänsten Maps och Googles röststyrning, är helt integrerade i bilen. Det Androidbaserades systemet kommer på sikt att införas i alla Volvos modeller.

– Vi insåg för några år sedan att det var ett dödfött race att försöka utveckla en egen röststyrning som kan konkurrera, säger Henrik Green, utvecklingschef på Volvo Cars.

Den första eldrivna Volvon blir också den första Volvon som inte behöver köras till en verkstad för att uppdateras. Precis som Tesla inför Volvo en tjänst som gör att Volvo kan skicka ut uppdateringar av bilens mjukvara över internet.

Att den första svenska elbilen är redo för serieproduktion är en milstolpe för svensk bilindustri. För den internationella elbilsmarknaden kommer XC40 Recharge dock att göra ett mindre avtryck. Priset för den fullutrustade bil som visas i Los Angeles är 699.000 kronor. För de pengarna kan man köpa en Tesla Model 3 med längre räckvidd och ändå ha pengar kvar i plånboken.

Ämnen i artikeln:

Göteborg
Volvo Cars
Biltester
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt