Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Gröna bränslen vid Vallviks massabruk

Här vid massabruket i Vallvik ska anläggningen byggas.
Här vid massabruket i Vallvik ska anläggningen byggas. Foto: Rottneros

Här vid massabruket i Vallvik i Söderhamn ska världens första anläggning för att framställa flytande lignin för biodrivmedel byggas.

Anläggningen ska stå klar 2021 och årligen producera uppemot 30.000 ton lignin, som sedan blir till grön diesel och bensin, ja även flygfotogen kan bli aktuellt.

Bakom satsningen står skogskoncernen Rottneros, drivmedelsjätten Preem och utvecklingsbolaget Renfuel med sin patenterade metod att göra ligninet flytande i en katalytisk process. Produkten kallas Lignol och kan liknas vid råolja, fast av förnybart slag – en bioolja.

– Vi har i flera år forskat, testat och utvecklat processen. Det har skett lite under radarn, men nu är vi redo för kommersialisering, säger Sven Löchen, vd för Renfuel.

Anläggningen vid Vallvik blir den första i sitt slag i världen för förädling av energirik lignin, som finns i stora mängder i den svartlut som uppstår vid kemisk massatillverkning. I dag eldas svartluten upp i brukens sodapannor för att skapa ånga och el.

Utmaningen under forskningsstadiet har varit att få ligninet, en fiber som finns i alla växters cellväggar, att övergå i flytande form.

– Ligninmolekylen är extremt stark i sin bindning. Det är det som ger trädet dess styrka. Hemicellulosa bryts ned lättare. Vi löser upp kol–syre-bindningen genom att tillsätta en katalysator, säger Sven Löchen.

– Processen bryter ned ligninet under atmosfäriskt tryck, under kokpunkten, i en mycket energisnål produktion och utan giftiga utsläpp eller farliga restprodukter, förklarar Sven Löchen.

Bakom metoden står professor Joseph Samec, forskare inom katalytiska processer inom organisk kemi på Stockholms Universitet och även forskningschef på Renfuel.

– Vi började med verifiering av metoden i mindre skala 2012 och inledde pilotprojektet 2015. Nu tar vi sista steget med ritningar för en fullskaleanläggning i Vallvik. Vi börjar projektera 2019 och 2021 ska anläggningen stå klar, säger Sven Löchen.

Han menar att tekniken innebär stora möjligheter för landets massabruk att öka sin produktion, eftersom bortfallet av lignin i råvaruströmmen gör att de i stället kan öka produktionen av huvudprodukten cellulosa – och elda mer grenar och toppar och liknande i barkpannan för att trygga sin egen energiförsörjning.

– Ja, det är en win-win. När andra bruk får se hur det blir i Vallvik kommer alla andra att vilja följa efter, säger han,

Kapaciteten i Vallvik hamnar inledningsvis mellan 25.000 och 30.000 ton Lignol per år. Oljan skeppas sedan till Preems bioraffinaderi på västkusten där den raffineras till grön bensin och diesel. Preem blir därmed det första drivmedelsbolaget som gör gröna drivmedel av lignin.

År 2011 lanserade Preem förnybar diesel, så kallad HVO, av tallolja.

30.000 ton Lignol motsvarar ungefär 25.000 kubikmeter biodrivmedel. Som jämförelse såldes cirka 1,9 miljoner kubikmeter biodrivmedel i Sverige i fjol.

Men Vallvik är bara startskottet för en stor grön oljeutvinning av svenska råvaror, menar de tre företagen i projektet.

– Vi ser en jättepotential i den svenska skogen. I dag importeras 85 procent av alla biodrivmedel. Vi ser möjligheter att även göra gröna flygbränslen, säger Helene Samuelsson, kommunikationschef på Preem.

Preem och Renfuel räknar med att det gemensamt ägda företaget Lignolproduktion AB på sikt kommer upp i en produktionskapacitet på mellan 300.000 och 500.000 ton Lignol när fler anläggningar likt den vid Vallvik uppförs.

– Lignin kommer, precis som tallolja, bidra till att vi kan fasa ut fossila drivmedel än mer. Det är en värdefull råvara i våra satsningar på förnybara drivmedel baserade på restprodukter från svenska skogen, som dessutom finns tillgänglig i stora volymer, säger Petter Holland, vd på Preem.

– Rottneros är mycket angeläget om att bidra till att stärka Sveriges bioekonomi, där massaindustrin redan utgör en viktig del. Förutom att bidra till transportsektorns omställning ger avyttringen av lignin oss också möjlighet att öka vår massaproduktion. På det sättet gynnar samarbetet alla parter, säger Ragnar Lundberg, Teknisk Direktör på Rottneros.

Sven Löchen ser stora volymer framför sig om fler massabruk satsar på Lignol.

– Potentialen om vi tittar på alla massabruk i Sverige, utgör ungefär 9 miljoner ton lignin årligen, tekniskt kan man utvinna mellan 2,5 och 3 miljoner ton, säger han.

– Med tanke på att våra fordon blir allt bränslesnålare och vi får fler eldrivna fordon kan vi bli praktiskt taget självförsörjande i landet på biodrivmedel och klara målet om 70-procents minskning av växthusgaserna till år 2030, säger han.

Fakta Renfuel

Renfuel är ett utvecklingsbolag med säte i Uppsala och Stockholm och med 15 anställda. Det ägs till övervägande del av dess grundare, professor Joseph Samec med familj, vd Sven Löchen, intra- och entreprenör från it-branschen samt styrelseordförande Dick Carrick med ett långt förflutet inom svensk skogsindustri. Det resterande ägarskapet utgörs av ett konsortium av privata investerare samt medarbetare i företaget via ett inlöst optionsprogram. 

Energimyndigheten har beviljat stöd i flera steg på cirka 100 miljoner kronor under utvecklingen av tekniken. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.