Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-10-23 17:04

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/guldlage-for-outlander-att-aterta-forstplatsen/

Motor

Guldläge för Mitsubishi Outlander att återta förstplatsen

Uppdaterade Outlander har fått längre räckvid och bekvämare stolar.
Bild 1 av 6 Uppdaterade Outlander har fått längre räckvid och bekvämare stolar. Foto: Lasse Swärd
Instrumenten har fått en översyn och handbromsen är nu elektrisk.
Bild 2 av 6 Instrumenten har fått en översyn och handbromsen är nu elektrisk. Foto: Lasse Swärd
Bild 3 av 6 Stolarna har gjorts om med bättre sidostöd. Foto: Lasse Swärd
Bild 4 av 6 Bensinmotorn och elmotorerna har gjorts effektivare. Foto: Lasse Swärd
Bild 5 av 6 Laddsladdarna trasslar gärna in sig och stjäl mycket utrymme. Foto: Lasse Swärd
Outlander har länge varit Europas mest sålda laddhybrid.
Bild 6 av 6 Outlander har länge varit Europas mest sålda laddhybrid. Foto: Lasse Swärd

Ny bensinmotor, effektivare eldrift och kraftigare batteri är några av nyheterna i uppdaterade Mitsubishi Outlander PHEV.

Ska det räcka för att bilen ska återta rollen som bästsäljande laddhybrid?

Lasse Swärd
Rätta artikel

Mitsubishi har tur med timingen när den omgjorda versionen ny börjat säljas i Sverige. Det nya skattesystemet bonus malus, som började gälla den 1 juli, ger mer bonus till många laddbara bilar.

Outlander är inget undantag. Den berättigar till närmare 27.000 kronor i statlig premie, jämfört med 20.000 kronor i det gamla systemet.

Priserna är oförändrade för grundmodellen Fleet Edition, som börjar på 399.900 kronor.

Vidare lättar konkurrensen betydligt eftersom varken Volkswagen eller Volvo kan leverera några laddbara versioner av Passat eller XC60 förrän nästa år. Allt är slutsålt.

Det skapar ett drömläge för att köra ikapp och kanske förbi VW Passat, som varit mest sålda laddhybrid sedan 2017. Tidigare år låg Outlandet etta. 

Outlander har länge varit Europas mest sålda laddhybrid.
Outlander har länge varit Europas mest sålda laddhybrid. Foto: Lasse Swärd

Ser man till hela världen var Outlander etta i fjol och etta i Europa 2015, 2016 och 2017.

Vad gör bilen så populär? Vad har den som andra inte har?

Det ville vi på redaktionen få ett djupare svar på. Därför började vi långtest av Outlander våren 2016. Efter närmare 3.000 mil kan vi konstatera att bilen har en samling egenskaper som gör den praktisk, komfortabel, bränslesnål och körsäker. Den har suvens fördelar (som många ser det) med hög sittposition och fyrhjulsdrift vid behov, men inte dess nackdelar i form av hög bränsleförbrukning.

Om man kan ladda hemma och helst också på jobbet vill säga, annars blir hybridtekniken en belastning. Batteriet och det elektriska drivsystemet gör bilen tyngre, vilket driver upp bensinförbrukningen.

Vi har kört omkring hälften i stadstrafik och hälften på landsväg. Den totala bensinförbrukningen är nu 4,8 liter/100 km.

Den nya versionen har en större, starkare och mer energieffektiv bensinmotor, högre kapacitet i batteriet och starkare elmotor på bakaxeln. Fyrhjulsdriften har trimmats för bättre grepp och toppfarten med ren eldrift har höjts till135 km/tim.

Laddhybrider betyder eldrift i några mil innan förbränningsmotorn tar vid.
Laddhybrider betyder eldrift i några mil innan förbränningsmotorn tar vid. Foto: Lasse Swärd

Räckvidden då? Hur mycket längre är en på el? 45 kilometer jämfört med 54 km för den gamla. Men det är ju sämre? Ja, förklaringen är att nykomlingen mäts enligt den nya körcykeln WLTP, som är tuffare. I praktiken klarar man nu 4 mil på el i nya versionen. Det gick till nöds i den gamla - bara om man körde ytterst försiktigt och slog av luftkonditioneringen.

Sammantaget har en bra bil blivit lite bättre på en rad punkter. Det mest slående är hur mycket lägre däck- och vindljud som tränger in i kupén. 

Om det räcker för att återta förstaplatsen återstår att se.