Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-25 23:30

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/har-ar-nya-tesla-model-y-billigaste-varianten-kommer-forst-2021/

Motor

Här är nya Tesla Model Y – enklaste varianten kommer först 2022 i Sverige

Tesla visar upp Model Y i Los Angeles. Foto: Nicklas Thegerström

LOS ANGELES. Nu har vd Elon Musk visat upp sin senaste nyhet: Tesla Model Y, modellen som ska charma vänner av de mindre suvarna. 

Bilen, självklart helt eldriven, kommer i fyra utföranden. Men den som vill ha den med lägst pris får vänta till början av 2022. Övriga versioner för Europa börjar byggas tidigt år 2021.

DN var på plats vid lanseringen i Los Angeles och fick en provtur.

Rätta artikel

Tio procent större. Och tio procent dyrare. Jämfört med gränslöst hajpade Tesla Model 3. Så har den nya Tesla Model Y beskrivits. Och när Elon Musk till slut avtäckte den nya Teslan inför publik i Los Angeles på torsdagskvällen visade det sig stämma ganska väl.

Model Y är en något större, mer suv-artad bil som ändå har mycket gemensamt med Model 3, som brukar beskrivas som budgetmodellen trots en prislapp på en bra bit över en halv miljon för alla utom den billigaste. I Model Y sitter man högre och har mer utrymme, men både form och interiör är lätt att känna igen för den som har suttit i en Model 3. 

Som vanligt i Teslabilar sitter en stor tryckkänslig skärm där de flesta av bilens funktioner hanteras. I Model Y är den i liggande format som i Model 3, inte stående som i den lyxigare Model S. Som tillval kan Model Y fås med sju säten.  

– Den har egenskaperna hos en suv, men är som en sportbil att köra, sa Teslas vd Elon Musk vid lanseringen. 

DN:s provtur var en kort med fartfylld vända mellan hangarerna där Elon Musks rymdföretag Spacex huserar. Den bekräftade bilden att det rör sig om en bil som på många sätt påminner om Model 3, men den högre sittpositionen känns direkt. Till och med sätena är identiska med de som används i Model 3. 

Nya modell Y. Foto: Nicklas Thegerström

Tesla fortsätter att framhålla sin teknik för att göra bilar delvis självkörande, som kallas autopilot. Teslabilar får kontinuerligt sin mjukvara uppdaterad för att förbättra självkörandefunktionerna. Självklart kommer detta även gälla Model Y, och enligt Elon Musk är systemet på god väg att börja kunna hantera i princip alla trafikmoment. 

– Mot slutet av året kommer den vara komplett självkörande, sa han och fyllde i att en process för att få mjukvaran godkänd sedan följer.

Tesla har sedan tidigare en fullstor stadsjeep med Model X, med plats för sju passagerare som standard. Jämfört med denna ger Model Y ett betydligt mer nedtonat intryck, inte minst sett till bilens själva storlek. Och det mest utmärkande draget hos Model X, måsvingarna till bakdörrar som öppnas uppåt, ser man ingenting av på Model Y. Här öppnas dörrarna på vanligt sätt, vilket vissa kanske uppskattar med tanke på att måsvingarna har dragits med en hel del problem.

Bilen ska komma i fyra konfigurationer, med ett pris i USA på mellan 39.000 dollar för den enklaste, till 60.000 dollar för performancemodellen. Beroende på modell lovar Tesla att Model Y ska göra 0 till 60 miles per timme (96 kilometer i timmen) från 5,9 sekunder till 3,5 sekunder för toppmodellen. I Sverige finns ännu inget pris på den enklaste versionen, som inte börjar byggas förrän i början av 2022. Versionen Long range med bakhjulsdrift kostar från 621.000 kronor. Den börjar byggas i början av 2021.

Testkörning med nya modellen för mediernas representanter. Foto: Jae C. Hong/AP

Med priset varierar också räckvidden en laddning klarar. En långdistansmodell, med priset 47.000 dollar, ska klara motsvarande drygt 48 mil medan övriga får en räckvidd på mellan 37 och 45 mil enligt amerikansk körcykel. Tesla Sverige anger 48 till 54 mil för Long range och Performance, enligt uppskattade värden i WLTP-körcykeln. 

Alla modeller utom den billigaste ska släppas hösten 2020 i USA. Den med lägst pris, kallad Standard range, släpps först våren 2021, och året därpå i Europa – det är planen. 

Tesla har nyligen tagit sig ur en minst sagt pressad lansering av Model 3, med enorma svårigheter att få upp tillverkningshastigheten. Elon Musk gav en vink om att en kommande fabrik i Shanghai, Kina, i framtiden kan komma att bli viktig för tillverkning av Model Y. Men sannolikt kommer den först tillverkas i Teslas befintliga bilfabrik i Fremont, Kalifornien.

Model Y har sannolikt varit planerad sedan länge. Redan 2015 Twittrade Elon Musk, som är känd för att inte hålla tillbaka på sociala medier, att en modell med detta namn skulle vara på gång. Strax därefter raderades inlägget.