Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-19 08:44

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/har-blev-volvos-lyckade-amazon-en-kalkonbil/

Motor

Här blev Volvos lyckade Amazon en kalkonbil

Kerstin Norbergs Amazon blev överfallen av kalkoner. Foto: Kerstin Norberg

Sent 70-tal. Volvo Amazonerna stod som spön i backen. Här är DN-läsaren Kerstin Norbergs historia om sitt älskade exemplar. 

Det kom ett fint mejl från Kerstin Norberg på Lidingö sedan vi efterlyft er läsares gamla bilbilder. Hennes historia återges här i sin helhet:

”Jag köpte min första bil 1979, en Amazon av 1966 års modell med B18-motor. Det senare fick män i min omgivning att frusta av glädje – B18!!!

Själv kallade jag bilen för Färdtjänst för gamla hundar eftersom jag hade två gamla taxdamer.

1986 var det dags att köpa en ny valp, och det blev på Fäboda gård i Sollentuna. När jag höll på och fotograferade valparna på kenneln säger mannen i huset att jag som fotograferar borde gå ned till min bil, som stod på ängen, och ta en bild. Där möter mig denna syn: ett tjugotal kalkoner som kliver omkring på bilen och bajsar ned den.

När jag några månader senare besökte kenneln för att visa upp min taxvalp Selma frågade jag efter kalkonerna, men fick då svaret att de ligger i frysen.

Självklart fick bilen efter den här historien heta Kalkonbilen.”

Volvo Amazon ritades av Jan Wilsgaard och visades för allmänheten för exakt 63 år sedan, helgen den 1-2 september 1956 i Örebro, något som spred svallvågor över hela Sverige: En ny Volvo var en nationalangelägenhet. Hugade nybilsköpare fick lägga up en handpenning på en tredjedel av av priset på 12.600 kronor – då lovades en bil till efter nyåret 1957. Motorn B16A byttes 1962 ut till den närmast outslitliga B18, till stor de skapad av ingenjören Per Gillbrand, senare blev känd som Saabs motorkonstnär.

 Läs mer: På randen till en ny tid med en omsusad Saab