Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Här formas framtidens bilar

Dags för tester.
Dags för tester. Foto: Faramarz Gosheh

Borås. Den är byggd i betong från kärnkraftsindustrin och inredd med tusentals koner av frigolit.  Testkammaren Awitar i Borås är en satsning i hundramiljonersklassen och ska hjälpa till att skapa framtidens högteknologiska fordon.

Biltillverkarna bygger in allt mer elektronik i sina fordon, men hur garanterar man att de sensorer och uppkopplingar som bidrar till höjd säkerhet och i förlängningen även till att fordonen kör själva fungerar som de ska?

Svaren finns i Awitar (Automotive Test och Research Facitlity), den gigantiska testkammare som nu invigts under pompa och ståt i Borås.

Bakom en jättelik ståldörr, tung som fyra personbilar, döljer sig den gigantiska kammaren, vars väggar och tak är klädda med tusentals isolerande frigolitkoner. Ingen strålning får läcka in eller ut ur rummet.

– Det är viktigt att kunna testa så att strålning inte slår ut olika funktioner hos fordon, men det är också viktigt att kunna garantera att fordonen inte påverkar sin omgivning, säger Pether Wallin, divisionschef för Rise, det statligt ägda forskningsinstitutet som satsat 100 miljoner i byggnaden, som beskrivs som världsunik och energiförsörjs genom solceller.

Storleken på Awitar gör det möjligt att testa allt från elcyklar till lastbilar med släp. Med hjälp av ett vridbord på golvet som tål 25 tons belastning kan man rotera fordonen. Här finns också rullar, som simulerar att bilen är ute och åker. 

Kunderna står redan i kö. Vetskapen om att företag som AB Volvo, Volvo Cars, Scania och Nevs är i stort behov av att testa nya produkter var en förutsättning för att Awitar byggdes.

– Nu slipper företagen bege sig utomlands och kan göra sina tester här hemma. Det här är offentligt och privat samarbete när det är som bäst, säger Wallin.

Även kunderna är imponerade och förväntansfulla. Scanias Carl Göransson säger att en anläggning som är anpassad för lastbilars storlek kommer att betyda mycket för utvecklingen av så kallad platooning (kolonnkörning), där både Scania och Volvo ligger långt framme. Scania bedriver ett pilotprojekt med självkörande lastbilar i en gruva i Australien och har även kommit långt när det gäller uppkoppling.

– Vi passerade nyligen gränsen 300.000 uppkopplade fordon och det gör det möjligt för oss att skapa smartare tjänster och för våra kunder att optimera sina transportlösningar. Det ger oss också chansen att se hur fordonen används och i stället för att ha fasta serviceintervall kan vi byta delar när de är på väg att gå sönder, säger Göransson.

AB Volvo meddelade i förra veckan att man ska börja utföra tester med självkörande elbussar i stadstrafik i Singapore.

Utvecklingen av framtidens fordon går snabbt och det råder en intensiv verksamhet framför allt på Västkusten, som kräver ökade testmöjligheter. Vid sidan av Awitar finns också testbanan Astazero utanför Borås, som 2014 blev världens första fullskaliga testmiljö för framtida trafiklösningar. 

Sven-Erik Svensson vid Volvo Cars anser att samarbete är en förutsättning för att kunna skapa anläggningar som Awitar och att den förväntas bli av stort värde.

– Varje företag orkar inte med att driva en sådan här anläggning självt. Genom det här samarbetet får vi en industri i världsklass, säger Svensson, som inte är orolig för att den gemensamma forskningen riskerar att innebära att innovationshemligheter läcker ut.

– Den dagen det blir ett problem, då dör en sådan här anläggning, säger han. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.