Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-20 13:22

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/hej-da-macken-nej-inte-for-per-och-stefan-i-lerum/

Motor

Hej då macken? – Nej, inte för Per och Stefan i Lerum!

Per och Stefan Samuelsson återvänder till den mack de drev på 1980-talet. Macken behövs, folk på resa behöver ta en paus, menar de. Foto: Peter Claesson

LERUM. Fyra av fem mackar har försvunnit i Sverige och bensinstationens existens, om man betonar första ledet i ordet, kan snart vara ett minne blott. Men föreståndaren Per Samuelsson tror inte det är dags att säga ”hej då, macken”, och satsar på en comeback.

Det går ett rykte om att Per och Stefan Samuelsson är verklighetens Roy och Roger. De tror inte att de är de exakta förebilderna, men säger att det är möjligt att Galenskaparna hämtat inspiration till ”Macken” när de passerat en bensinstation i Partille utanför Göteborg som bröderna Samuelsson drev på 1980-talet.

Efter över 20 års frånvaro har Per nu gjort comeback i en bransch där mycket har förändrats.

– Nu måste man veta varifrån bönorna som vi brygger vårt kaffe på kommer – och huvudvärkstabletterna bakom disken fanns definitivt inte på ”min tid”, säger han och konstaterar att hyrfilmer försvunnit, men godiset finns kvar.

Öppettiderna har också förändrats jämfört med när han och Stefan gav sig in i branschen. Då hade de öppet till klockan åtta på vardagar och till två på lördagar. Söndagar var det stängt. 

På 1970-talet fanns det över 12.000 mackar i landet. I dag är siffran runt 2.600. Bara de senaste tio åren har över 1.000 försvunnit. Stefan Samuelsson, som efter att även ha drivit mack med brodern i halländska Sandsjöbacka blev verksam centralt inom kedjan st1, säger att antalet tankningar i dag är 20 procent mindre jämfört med för tio år sedan. Det beror framför allt på att bilarna fått effektivare motorer och behöver mindre drivmedel.

Utmaningen har blivit ännu större när el- och hybridbilar gjort sitt intåg på marknaden och kommer att växa ytterligare i framtiden. En elbil kan lika gärna tankas hemma på garageinfarten, vid vägkrogen eller köpcentrumet. Kommer det att bli några mackar kvar över huvud taget?

Stefan Samuelsson tror att trenden där de traditionella mackarna mitt i byn på landsbygden försvinner allt mer kommer att fortsätta, men säger att man ser behov av att bygga nya stationer i tillväxtområden.

– Oslo är ett bra exempel, där elbilsutvecklingen tack vare subventioner gått mycket snabbt, men på andra håll går den långsammare. Eftersom vi inte kan skrota alla moderna bilar som just byggts kommer den här utvecklingen inte att ske över en natt. Jag tror att mackarna kommer att finnas kvar och folk kommer alltid att behöva ta en paus längs vägen, men vi behöver kunna erbjuda annat än drivmedel, säger han.

Som personlig service till exempel.

Under vårt samtal inne på macken vid E20 i Lerum tvingas Per gå ut till kunderna och förklara att det på grund av ett tekniskt fel inte går att använda några av pumparna. Han säger att den personliga kontakten är viktig och uppmanar sina elva anställda att hälsa när kunden kommer genom dörren.

– Folk blir förvånade när jag säger att jag kan hjälpa till med att byta torkarblad eller en glödlampa, men det där tror jag är mycket viktigt om kunderna ska fortsätta komma till oss, säger Per, som också kan hänvisa trasiga bilar till den verkstad som ligger granne med hans station.

Verkstad i samma lokal? 

Kanske är det trots allt Roy eller Roger som gjort mackcomeback.

Läs även: Laddbara bilar fortsätter locka köpare