Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-20 18:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/hogre-sakerhet-i-uppdaterad-suzuki-vitara/

Motor

Högre säkerhet i uppdaterad Suzuki Vitara

I tider då suven som bil firar triumfer på nybilsmarknaden så kan många bilmärken sälja suvar med framgång utan att ens kunna erbjuda fyrhjulsdrift. Suzuki Vitara är alltid fyrhjulsdriven.
Bild 1 av 4 I tider då suven som bil firar triumfer på nybilsmarknaden så kan många bilmärken sälja suvar med framgång utan att ens kunna erbjuda fyrhjulsdrift. Suzuki Vitara är alltid fyrhjulsdriven. Foto: Jacques Wallner
Nya stora lysdiodbakljus är det som främst fångar blicken. Vitara vill gärna se litet ut som en terrängbil - utan att lyckas.
Bild 2 av 4 Nya stora lysdiodbakljus är det som främst fångar blicken. Vitara vill gärna se litet ut som en terrängbil - utan att lyckas. Foto: Jacques Wallner
Bild 3 av 4 Två turboladdade bensinmotorer erbjuds. Här 1,4 litersmaskin. Men varför inte provköra enlitersmotorn först före köp? Foto: Jacques Wallner
Inget stort lastutrymme. Men för att vara en så liten suv så är det bra. Behövs inte baksätet så är ryggstöden delbara/fällbara.
Bild 4 av 4 Inget stort lastutrymme. Men för att vara en så liten suv så är det bra. Behövs inte baksätet så är ryggstöden delbara/fällbara. Foto: Jacques Wallner

Suzuki Vitara har uppdaterats och begåvats med nya säkerhetssystem som ingår i standardutrustningen.

Jacques Wallner
Rätta artikel

Det är en utveckling som undertecknad vill applådera. Bra säkerhet ska inte behöva vara tillval. Så vad är det för säkerhetssystem som letat sig in i bilen?

* Autobromsen känner numera också av gående 

* Den adaptiva farthållaren har en kökörningsfunktion (endast med automatväxellåda)

* När man backar känner bilen av om det nalkas något fordon och varnar

* Bilen läser också av trafikskyltar och visar dessa. Lägg därtill filbytesvarnare, döda-vinkelnvarnare och trötthetsvarnare.

Suzuki Vitara har fyrhjulsdrift som standard. Motormässigt erbjuds nu den lilla trecylindriga enlitersmotorn (ersätter 1,6-litersmotorn) vid sidan om 1,4-litersmaskinen. Båda är bensineldade och turbomatade.

Till det yttre har designen både fram och bak förfinats med exempelvis både ny grill och bakljus. Också interiören är moderniserad.

Till provkörning erbjuds endast 1,4-litersmotorn i kombination med sexstegad automatväxellåda i bilar med högsta utrustningsnivån: Inclusive.

Provbilen har nya lacken Is-gråaktig-blå. Vitara är en lagom stor bil för mångas behov. En medellång man sitter bra bakom en lika lång förare.

På plats bakom ratten känns interiören igen från andra Suzukibilar. En sjutums pekskärm är kontrollcentrum. Mellan varv- och hastighetsmätarna sitter en drygt fyra tum stor bildskärm (LCD med färg).

 

Lätt insteg... sedan möts föraren av en sportig och välorganiserad cockpit. Samt två bildskärmar om 4 respektive 7 tum.
Lätt insteg... sedan möts föraren av en sportig och välorganiserad cockpit. Samt två bildskärmar om 4 respektive 7 tum. Foto: Jacques Wallner

 

Fyrhjulsdriften har fyra körlägen: auto som prioriterar låg bensinförbrukning, snö som minskar effekt och gasrespons, låst för svåra körförhållanden då man behöver komma loss samt sport som ger bättre gasrespons samtidigt som bilen drar mer på växlarna.

Auto är grundinställningen som bilen vill starta på. På slingriga uppländska vägar bevisar Vitara att det är en bekväm bil. Litet vindbrus stör i kupén under framfarten. Det är barmark och fyrhjulsdriften behöver inte sättas på något prov.

Jag tänker att det hade varit trevligt att få prova Vitara med enlitersmotorn.

Typiskt när man tänker på annat. Jag kör fel och tvingas vända. Det går smidigt.

Suzuki försäkrar att Vitara är en "riktig suv". Det är en med fyrhjulsdrift och kapacitet - inte bara utseende. Hur som helst; vi får aldrig tillfälle att sätta kompetensen på något riktigt prov; det får vänta - i vinter kanske?

Suzuki är ett typiskt privatkundmärke. Två utrustningsnivåer och två motorer finns att välja på. Det finns rikligt med utrustning redan från grunden.

Lanseringspriserna börjar strax under 200 000 kronor och sträcker sig ända till strax under 250 000 kronor. Privatleasing erbjuds också.

Enda tillvalen är tvåtons- och/eller metalliclack. Dyra och därför kan man låta bli att kryssa i de tillvalen.

Läs även: Ny turbumotor piggar upp Suzuki Vitara