Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Hybrider ger Toyota topplacering

Toyota körde om alla konkurrenter i Europa i fjol i jakten på låga utsläpp. Med ett genomsnitt på 101,2 gram per kilometer hamnade Toyota etta.

Förklaring: en växande andel hybrider, en supersnål laddhybrid och en elbil med vätgas.

Toyota har som ingen annan tillverkare visat att det går att fasa ut dieslar utan att utsläppen av koldioxid ökar.

I analysföretaget Jatos senaste sammanställning över utsläpp av koldioxid från nya bilar i Europa lyckades Toyota peta ned Peugeot från förstaplatsen bland 20 undersökta tillverkare.

Toyota genomsnittliga värden förbättrades med 2,7 gram till 101,2 gram.

Volvo Cars gick motsatt väg: plus 2,7 gram till 124,3 i genomsnitt – och ett ras från trettonde till artonde plats.

Totalt sett var sammanställningen dyster – snittvärdet steg jämfört med föregående år. Det var den första ökningen på tio år. Jato förklarar det med kraftigt fallande försäljning för dieselbilar, som är mer energieffektiva än motsvarande bensinbilar.

Men Toyota visar att det går att välja bort dieslar – och samtidigt sänka utsläppen. Lösningen är att satsa på hybridteknik. Den innebär att komplettera bensinmotorn med en elmotor och ett batteri, som återvinner bromsenergi.

Toyota började med hybrider redan 1997 med modellen Prius. I dag finns sex modeller i Sverige med hybrid, varav en också i laddbart utförande. Dessutom har Toyota en elbil, modellen Mirai som tankas med vätgas.

– I Sverige tog vi beslut i januari 2017 att fasa ut dieslar. Vi har inte drabbats negativt av det. Kunderna vill ha energieffektiva bilar och väljer en hybrid i stället, förklarar Bengt Dalström, informationschef på Toyota Sverige.

Modellen Prius finns både som vanlig hybrid och som laddhybrid. Laddhybriden blir vinnare i nya skattesystemet bonus malus, som börjar gälla den 1 juli. I dagens system får den 20.000 kronor. 

Efter den 1 juli blir bonusen mer än dubbelt så hög – 41.667 kronor. Förklaringen är att bilen släpper ut endast 22 gram koldioxid per kilometer. 

– Det visar värdet av att man väljer en så bränsleeffektiv modell som möjligt, även bland laddhybriderna, säger Bengt Dalström.

Nästa tekniska kliv för Toyota blir en helt ny generation motorer och steglösa växellådor.  De går i produktion i vår. I slutet av år 2023 kommer drivlinorna att sitta i 80 procent av alla Toyota- och Lexusmodeller som säljs i Europa.

Med effektivare hybridpaket, snålare motorer med lägre inre friktion ska de nya drivlinorna sänka utsläppen med uppemot 18 procent, enligt Toyota.

Läs mer: Utsläppen från nya bilar i Europa vände uppåt i fjol

Toyotas modeller i Sverige.

Fakta. Toyotas personbilar i Sverige

Avensis

Auris (hybrid)

Aygo

C-HR (hybrid)

GT86

Mirai (eldrift) 

Prius+ (hybrid)

Prius (hybrid, laddhybrid)

Rav4 (hybrid)

Yaris (hybrid)

Yaris GRMN

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.