Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-19 19:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/interioren-skillnaden-pa-ny-range-rover-evoque/

Motor

Interiören skillnaden på ny Range Rover Evoque

Bild 1 av 2 Afram Demir, säljare hos British Motor Group i Årsta i södra Stockholm, ser nya Range Rover Evoque som ett slags jämställt fordonsval, en ”unisexbil” som i lika stor utsträckning tilltalar män som kvinnor.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 2 av 2 Nya Range Rover Evoque har en front med något mjukare linjer än tidigare. I övrigt är det inget utanpå som förändrats när modellen går in på sin andra generation.
Foto: Kalle Holmberg

Med en ”helt ny” Range Rover Evoque, svår att från utsidan skilja från en tidigare Evoque, ska suven med den säregna formgivningen nå nya höjder i Sverige. Och det utan att frukta för någon direkt konkurrens från Volvo XC40. Det är visionen hos Jaguar Land Rover Sverige.

Rätta artikel

– Jag vet att det är superfarligt att yttra något som detta i just Sverige: XC40 är en kompakt suv, Evoque en kompakt lyxsuv. Premiummässigt startar Evoque där Volvon slutar, säger Søren Hyltoft, presschef i Norden för Jaguar Land Rover.

Det brittiska dotterbolaget inom indiska fordonskoncernen Tata Motors har alltså en uttalad ambition om att med sina märken Jaguar och Range Rover konkurrera med de tyska premiummärkena Mercedes-Benz, Audi och BMW. Och då lämnas Volvo därhän...

Med lanseringen 2011 av suven Range Rover Evoque lyckades divisionen bredda sig och nå nya kundgrupper, inte minst kvinnor. Det omvälvande var att modellen med sitt djärva formspråk och kompakta uppbyggnad var en klar markering av att en Range Rover inte behöver vara en stridsvagnsliknande koloss som utstrålar ”ur vägen”.

När försäljningen inleddes i september 2011 kunde Jaguar Land Rover glädjas åt att man redan fått in 18.000 förhandsorder på den nya modellen. Knappt ett år senare hade drygt 80.000 Evoque sålts världen över. Nu, snart sju år senare, är talet uppe på drygt 800.000 sålda bilar.

Inför lanseringen av nya generationen var 2.262 Range Rover Evoque registrerade i Sverige. Målet nu är att 500 nya Evoque ska ha sålts innan 2019 är till ända.

Realistiskt?

– Ja, jag ser det som realistiskt om vi tittar på alla säljkanaler. Vi har jobbat mycket hårt med att i Sverige få till rätt prisnivå i förhållande till konkurrenterna, såväl för privatkunder som för företagsleasing och privatleasing, säger Søren Hyltoft.

– Konstruktionsmässigt är detta en till 99,9 procent ny Evoque. Det enda den bär med sig från tidigare modellen är upphängningen av dörrarna, säger Hyltoft, med eftertryck.

Hur ser då nya generationen ut? En sådan brukar visa upp både en helt ny utsida och ett nästan lika nytt innehåll. När Range Rovers nordiska representanter häromveckan på plats i Stockholm presenterade nya Evoque så kunde inte ens de förneka att denna nya generation, så när som på en mjukare utformad front, exteriört ser precis likadan ut som föregångaren.

Hyltoft och Anders Lundgren, försäljningschef för Jaguar Land Rover i Sverige, menar att den vad gäller innanmätet helt nya bilen – trots i stort sett oförändrade yttermått – i kombination med prissättningen ger en konkurrensförmåga som ska få Evoque att tillsammans med Jaguar E-Pace bli de viktigaste kuggarna i ambitionen att få Jaguar Land Rover att växa ytterligare i Sverige.

 

Interiört är det helt klart en ny Evoque som lanseras. Foto: Kalle Holmberg

Men om då Volvo CX40 inte är en konkurrent till Evoque – vilken annan suv är det?

– Exempelvis Audi Q5, något större än Evoque, men vår bil är samtidigt bättre utrustad.

Ni säger att diesel- och bensinmotorer även framöver kommer att spela en viktig roll i ert utbud. Har exempelvis inte motståndet mot dieselmotorer som kraftkälla påverkat Jaguar Land Rover?

– Jo, och vi har nu vad gäller nya Evoque mildhybridmotorer både för bensin- och dieselalternativen i fem av de sex kraftkällorna, för att uppnå bränsle- och utsläppsreduktion. Dessutom kommer en laddhybrid nästa år, säger Søren Hyltoft.

Søren Hyltoft. Foto: Jens Panduro

– Men en viktig nyansering av debatten har skett under senare tid vad gäller diesel och utsläpp. Om du kör, som jag, mellan 6.000 och 7.000 mil om året så ger en bensindriven bil alldeles för stora CO2-utsläpp. Motsvarande utsläpp för dieseln är suveränt lägre. Partikelutsläppen är dieselns problem, inte CO2 på samma sätt.

Ägarbolaget Tata Motors har problem med Jaguar Land Rovers kostsamma satsning på eldrift i sina bilar, enligt Bloomberg News, vilket förnekas av Tata officiellt. Hur känner ni av detta?

– Här ska man titta långt tillbaka. Både Jaguar och Land Rover, nu båda hos Tata, har aldrig haft så stabil grund som nu. På kort sikt ställer Brexit och handelskrig med Kina till det för ägarna. På lång sikt får man komma ihåg att vi som koncern växt kraftigt under senaste tio till elva åren.

Fyra dagar efter lanseringsstarten gångna helgen, med visning av nya Evoque hos handlarna, kunde säljarna hos British Motor Group i Årsta i södra Stockholm konstatera att det börjat bra: Uppemot tio order hade då lagts på nya Evoque, och det av nya kunder som får vänta till framåt juni–juli på leverans, enligt säljaren Afram Demir:

– Om det är en bil som tilltalar speciellt kvinnor? Jag skulle nog säga att Evoque är en unisexbil, män och kvinnor visar den ungefär samma intresse. Och intresset är stort, säger han till DN.