Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Ja i EU banar väg för mer biodrivmedel i Sverige

Veckans besked att EU-parlamentet säger ja till biobränsle av tallolja är mycket välkommet.

Därmed undanröjs ett avgörande hinder för satsningar i ny biodrivmedelsproduktion i Sverige.

Här finns väldiga resurser i skogen. Drivmedelskoncernen Preem framställer i samarbete med skogsindustrin råtalldiesel av tallolja i en anläggning i Piteå. Bränslet vidareförädlas sedan i Preems raffinaderi i Göteborg till grön HVO-diesel, som blandas in i fossil diesel. 

Tillgången till tallolja är dock begränsad. Preem räknar i bästa fall på att kunna fördubbla produktionen i Piteå från 100.000 ton till 200.000 ton.

Den stora råvarupotentialen ser Preem och andra aktörer i lignin, som likt tallolja utvinns ur massabrukens stora flöden av svartlut.

Andra skogliga råvaror är grenar, toppar och andra rester. Även sågspån är högintressant. 

Preems ambition är att fram till 2030 öka produktionen av förnybara drivmedel, främst biodiesel, från dagens 200.000 ton till tre miljoner ton, ett mycket stort steg.

EU-parlamentets beslut gör att Preem nu vågar gå vidare med de olika forskningsprojekt som bolaget driver. Preem tittar på flera lämpliga lämpliga platser att bygga anläggningar intill, som sågverk och massafabriker.

Ökad produktion av biodrivmedel kan ge uppemot 1.000 nya gröna jobb, enligt Preems kommunikationschef  Helene Samuelsson.

Behovet av förnybara bränslen ökar stadigt. Den 1 juli skapas en garanterad avsättning genom reduktionsplikten. Den innebär att drivmedelsbolagen måste sänka utsläppen av växthusgaser med en viss procent genom att blanda in gröna bränslen. Kraven ska gradvis skärpas.

HVO har på bara några år blivit det största biobränslet i Sverige. Klimatnyttan med rätt råvaror är mycket hög. Men det råder redan svår brist på HVO, särskilt för HVO100.  

Förhoppnings kan EU-beslutet innebära en kickstart. Det behövs inte bara mer biodiesel. Vi behöver också mer etanol, metanol, biogas och – vätgas, för att tanka morgondagens elbilar med bränsleceller.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.