Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-16 08:38 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/jacques-wallner-det-har-kommer-bli-en-diskussion-bland-investerare-och-analytiker-tills-oklarheterna-skingras/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Det blir en diskussion bland investerare och analytiker tills oklarheterna skingras

Är det något som aktiemarknaden avskyr så är det osäkerhet. Så att det blir en kraftig reaktion på att Volvogruppen inte riktigt vet omfattningen av ett fel i avgassystemet på sina fordon är inte förvånande. Det intecknar marknaden till fullo som en riktigt stor kostnad.

I pressmeddelandet står det så här: "Volvokoncernen har upptäckt att en komponent i ett avgasefterbehandlingssystem som används på vissa marknader åldras snabbare än förväntat, vilket skulle kunna leda till att motorerna överskrider utsläppsgränserna för kväveoxider..." 

Längre ned: "En fullständig analys av frågan är inte avslutad och det är inte möjligt i nuläget att bedöma de finansiella konsekvenserna. Kostnaderna kan dock bli betydande."

Jag ringer upp Volvo Group, som tillverkar lastbilar, bussar, entreprenadmaskiner med mera. Claes Eliasson, presschef, svarar.

Var finns felet?

– I SCR-systemet, svarar han.

SCR står för selektiv katalytisk reduktion. I en separat tank fyller man på en produkt som heter Adblue och används i avgassystemet för att minska utsläppen av kväveoxider. Den här reningen har varit obligatoriskt för tunga fordon sedan 2013.

Vad exakt är det som påverkas av felet?

– Det är en delkomponent som ser ut som ett hålkort.

Kommer alla fordon drabbas?

– Det är inte säkert att man påverkas alls.

Vad beror det på om man drabbas?

– Det beror på klimat och på hur man kör.

Var upptäcktes felet?

- I Nordamerika.

Vilka fabrikat och modeller är eventuellt påverkade?

- Vi undersöker det.

Vilka kostnader kan det här medföra?

- Det är för tidigt att uppskatta kostnaderna.

Claes Eliasson uppger att det inte är någon risk att man kör runt och släpper ut mer kväveoxider än man har rätt till eftersom föraren får ett felmeddelande när avgassystemet inte klarar sin uppgift.

När jag undrar om Volvo gick ut med den här informationen nu därför att resultatet för det tredje kvartalet ska offentliggöras på fredag morgon får jag svaret att de meddelar detta nu för att koncernen fått kännedom om det.

Det är självklart att det här kommer bli en diskussion bland aktieanalytiker och investerare tills oklarheterna skingras och det går att värdera skadan.

Så vad ska man tro?

Ja, vad ska man ge uttrycket betydande kostnader för innebörd?

Svårbedömt.

Så de som vill vara på säker sida av marknaden utgår från det värsta. 

Läs även: Fel i avgassystemet sänker Volvos aktiekurs

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.