Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Elektromobilitet viktigast på bilmässan i Genève

Det är den 88:e bilsalongen i Genève. Nya bilmodeller så klart. Fast det är välbekanta tongångar från bilfabrikanterna. Vi har hört det förut. Elektrifierad, uppkopplad och självkörande ska framtidens bil vara.

Det är lätt att instämma i Volvochefen Håkan Samuelssons ord under måndagen den 5 mars då Volvo XC40 blev ”Årets bil” att Genève är den ”trevligaste bilsalongen”. Det behöver man inte vinna priser för att tycka.

Kompakt och med överkomliga gångavstånd jämfört med mastodontmässorna.

På möte med Volkswagenkoncernen på måndagskvällen var det bara ett uttryck som pumpades ut av koncernchefen Matthias Müller: ”elektromobilitet”.

Den hårda pressen från politiker och väljare att ta ansvar för utsläpp från bilar har fått bildirektörerna att välja att fokusera på nollutsläppsfordon. Alltså, noll i utsläpp från fordonet i drift, vad det släpper ut under tillverkningsprocessen är en annan historia...

Men när också Porsche både visar sin nya GT3 RS; en bensineldad sportbil med 520 hästkrafter, för att därefter retoriskt fråga publiken om elkonceptet Mission E ska få bli verklighet i form av produktionsbil så förstår man vartåt det lutar.

Toyota utstrålar självförtroende. Satsningen på hybrider i över 20 år har varit rätt. Det har minskat bränsleförbrukningen. Samtidigt har hybridsystemen kontinuerligt utvecklats och blivit mindre, lättare, effektivare och framför allt: billigare.

Men fortfarande är det så att hybridsystemen kombineras med bensinmotorer. Den helelektriska framtiden ligger alltid en bit längre fram längs vägen.

Men nya elbilen Nissan Leaf, med längre räckvidd, har lätt att hitta nya kunder, enligt bilföretaget.

Ändå är det så att en överväldigande majoritet av de bilar som kommer säljas i Europa i år och nästa år fortfarande kommer drivas av bensin- eller dieseldrivna förbränningsmotorer.

Hur mycket det än talas om ”elektromobilitet”.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.