Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-11 09:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/jacques-wallner-jag-ska-nog-avrada-barnen-fran-att-borja-i-bilhandeln/

Motor

Jacques Wallner: Jag ska nog avråda barnen från att börja i bilhandeln

Det är torsdag kväll och vi är hundratals personer som samlats för nyinvigning av Volvo Studio i Kungsträdgården i Stockholm. Den stora nyheten är att nu kan man gå in där och beställa sin nya bil direkt från Volvo Cars.

Jacques Wallner
Rätta artikel

Bilhandeln är inne i en snabb förändring. Biltillverkarna rundar sina återförsäljare och vill göra affär utan mellanhänder med sina kunder. ”Care by Volvo” heter privatleasingkonceptet som hos Volvo kallas abonnemang på bil. Med tiden ska det också gå att köpa bilar i Kungsträdgården.

Volvochefen Håkan Samuelsson jämför framtidens ”bilägande” med mobiltelefoner. Man har dem några år och byter sedan.

Eller som en Peugeothandlare uttrycker det i senaste numret av tidningen Motorbranschen: ”De kommer förstås först till återförsäljaren och provkör och går sedan hem och beställer på nätet eftersom importörens kampanj gör att det blir billigare så.”

Visst, de stora pengarna för bilhandlarna finns i service och reparationer – inte i nybilsförsäljningen. Men några procent är det ändå som nu hamnar hos biltillverkaren.

”Var ska det sluta?” frågar jag en bilhandlardirektör. Han skakar på huvudet.

Volvo ser också hur abonnemang framöver också kan innefatta också tre år gamla bilar.

Svosch!!! Där försvinner bättre begagnathandeln också.

Vad är det då som lockar biltillverkarna utöver pengarna?

Kunddata. De vill veta mer om hur kunderna använder sina bilar – och vad de behöver i framtiden.

På litet längre sikt går det att se ännu större orosmoln på bilhandlarhimlen. Dagens bilar med förbränningsmotorer behöver service, underhåll och reparationer i en långt större utsträckning än framtidsfordon som batteri- eller vätgasdrivna elbilar.

Den viktiga serviceaffären hos bilhandlarna blir då rejält mycket mindre värd.

Jag ska nog avråda barnen från att börja i bilhandeln ...