Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Kia tar plats i bilvärldens finrum i Stockholm

Bilhandlarklustren runt huvudstaden blir allt viktigare. I veckan var jag på invigning av en nygammal bilhall på Ryttarvägen i Danderyd.

Tidigare såldes där BMW. Nu flyttar Kia-handlaren KC Motors in. Finns man i klustret kan man räkna på att presumtiva bilköpare som besöker området tar sig den lilla extra tid det tar att också besöka en bilhall som kanske inte ursprungligen fanns i planen.

Det är ett tidens tecken. På flera sätt. Kia är på väg uppåt i bilvärlden, vilket vi berättade när vi provkörde Stinger; en Kia för över en halv miljon kronor. Ambitionen är högre satt hos Kia än att enbart fortsätta som volymtillverkare av folkbilar. Ju finare varumärke, desto mer betalt kan man ta... för både bilar och service/reparationer.

Nu blir Kia granne med bilmärken som Audi, BMW, Mercedes-Benz, Volvo, Corvette, Cadillac, Aston Martin och Rolls-Royce för att nämna några.

Det är kanske så att många välbeställda familjer, på den här sidan om huvudstaden, kan tänka sig en Kia som andrabil? För den som är mer ekonomisk än intresserad av status kanske prestigebilsmärkena kan släppas helt och ersättas med ett bilmärke som inte kan ta fasansfullt mycket betalt för sitt varumärke?

I dessa tider av digitalisering när kunderna knappt besöker en bilhall förrän det är dags att göra affär är det ändå viktigt att synas fysiskt och att det finns bilförsäljare att prata med och göra affär med.

Det här säger också något om att det är goda tider i Sverige. När branschorganisationen Bil Swedens vd Mattias Bergman yttrade sig i maj lät det så här: ”... hela 96 procent av BIL Swedens medlemsföretag anser att framtidsutsikterna på den svenska marknaden under det kommande året är goda eller mycket goda”.

Prognosen för helåret är att 360.000 nya bilar ska hitta sina köpare. Det är urstarkt i ett historiskt perspektiv. 

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.