Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-19 02:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/jacques-wallner-om-mc-massan-en-branschfest-som-vacker-drommar-till-liv/

Motor

Jacques Wallner om mc-mässan: En branschfest som väcker drömmar till liv

Bild 1 av 9 Triumph Thruxton. Denna hoj finns i flera utföranden. Priser och uppgift om tekniska data får vi vänta med tills i mars. Det är en retrosporthoj som ger gubbar som minns 60-talet något glansigt i blicken. R är den effektstinnaste toppversionen och här får vi i alla fall veta att vridmomentet är 112 newtonmeter.
Foto: Jonas Lindstedt
Bild 2 av 9 Nästan hela årets utbud av mc-modeller finns att se på mässan. För de intresserade är det också ett strålande tillfälle att komma i kontakt med återförsäljare som ofta kryddar mässan med extraerbjudanden.
Foto: Jonas Lindstedt
Bild 3 av 9 Kawasaki ZX 10 R. Sporthojar som den här lockar alla som vill köra motorcykel aktivt på asfalt. Hiskeliga försäkringspremier avskräcker dock de flesta som drömmer. Vidareutvecklade ZX-10R har en rejält omarbetad motor och fortfarande fantastiska 200 hästkrafter.
Foto: Jonas Lindstedt
Bild 4 av 9 Indian Scout Sixty är riktigt på gång sedan ägaren Polaris fått det anrika märket på rull. Nya Scout Sixty är en lätthanterlig glidarhoj som med sin låga sitthöjd passar främst korta förare. V-twin (två cylindrar i V-formation) på 999 kubikcentimeter med 78 ponnyhästkrafter driver spejaren.
Foto: Jonas Lindstedt
Bild 5 av 9 Indian Chief Vintage. Eva Lindberg har åkt från Nyköping till mässan för att kolla in årets motorcyklar. Hon föll genast för denne gamle hövding, som har hängt med en tid och kan se omodern ut, men under ytan finns modern teknik som låsningsfria bromsar och lysdiodljus.
Foto: Jonas Lindstedt
Bild 6 av 9 Moto Guzzi V9 Roamer 850. När cylindrarna står ut så här så vet man att det är en Moto Guzzi. V9 finns i två versioner: Roamer och Bobber. Nya motorn har 55 hästkrafter och 62 newtonmeter. Den klarar nya miljökraven från 2017. Bobber är tuffare, Roamer elegantare.
Foto: Jonas Lindstedt
Bild 7 av 9 Honda CRF 1000 L Africa Twin. Efterlängtad av många är Hondas stora terrängmaskin Africa Twin. Den hamnar i klassen ”äventyrshojar”, alltså motorcyklar för dem som, åtminstone i teorin, kan tänka sig fara jorden runt. Manuell växling eller dubbelkopplingsautomat finns att välja på. Räckvidden per tank cirka 40 mil.
Foto: Jonas Lindstedt
Bild 8 av 9 BMW G 310 R. Minsta BMW-motorcykeln är formgiven av svenske Ola Stenegärde. Och nog ser man att det är en BMW! Och ja, den har låsningsfria bromsar. Det finns inget pris än, men omkring 50000 kronor blir det. Det är ett vågat drag av BMW!
Foto: Jonas Lindstedt
Bild 9 av 9 Ducati Monster R har en oemotståndlig utstrålning och lockar stilmedvetna gatbusar. Den finns i tre utföranden. R står för värstingversionen med 160 hästkrafter och framgaffel från Öhlins med mera. En 1200 kubikcentimeter stor V-twin får också ur sig 131 newtonmeters vridmoment.
Foto: Jonas Lindstedt

Det blåser, regnar och är på väg att bli mörkt när jag kliver av tåget i Göteborg. Ja, så här är det ju på baksidan, tänker jag igenkännande och vis av tidigare besök. Nästa dag är det blå himmel och premiär för mc-mässan 16.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in