Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-20 18:50 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/jacques-wallner-spanningar-i-varldshandeln-skrammer-volvo/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Spänningar i världshandeln skrämmer Volvo

Volvochefen Håkan Samuelsson förklarar det försämrade resultaten främst på högre kostnader och tullar.
Volvochefen Håkan Samuelsson förklarar det försämrade resultaten främst på högre kostnader och tullar. Foto: Björn Larsson Rosvall

Volvo Cars lämnar en stark rapport för det tredje kvartalet. De flesta siffror pekar rätt även om resultatet sjunker rejält. Mest är ändå är bilfabrikanten orolig för framtiden. Det är spänningarna i världshandeln med stegrade tullar som skrämmer den nu globala tillverkaren.

Försäljningen steg med närmare 18 procent till närmare 56,8 miljarder kronor. Det betyder i antal bilar nästan 155 000 (samma kvartal i fjol nästan 136 000).

Resultatet sjönk nästan 55 procent till 1,138 miljarder kronor jämfört med samma kvartal i fjol. Rörelsemarginalen var endast 3,2 procent (samma period i fjol 7,6 procent).

Läs mer: Kraftigt vinstfall för Volvo Cars 

Volvochefen Håkan Samuelsson förklarar det försämrade resultatet främst på högre kostnader och tullar.

”Om man tittar framåt; de pågående spänningarna i handeln är bekymmersamma för bilindustrin och för oss.”, kommenterar han.

I stycket om risker i slutet av rapporten finns något som inte kan förstås som något annat än en handlingsplan för ett allt kärvare klimat inom världshandeln:

”... vår reaktion på högre tullar är att justera priserna på vissa marknader, förflytta fordon till andra marknader, likväl som förflytta produktion. Detta för att uppnå Volvo Cars mål på kort och lång sikt.”

Volvo Cars har tillverkning i Europa, Kina och USA. Det är ändå svårt att förflytta stora tillverkningsvolymer. Ett fullskaligt handelskrig blir kännbart även om man har en handlingsplan.

För de drygt 40 000 anställda och drygt 4 000 konsulter som arbetar för Volvo Cars finns det anledning till oro om spänningarna förstärks.

Produktmässigt står Volvo starkt. I Europa sjönk nybilsförsäljningen under det tredje kvartalet med mer än en procent medan Volvo ökade med drygt åtta procent. På Volvos största marknad, Kina, sjönk nybilsmarknaden med drygt nio procent - Volvo ökade med drygt 14 procent. Likadant i USA medan totalmarknaden sjönk med drygt tre procent så växte Volvo med drygt 15 procent.

Världens aptit på suvar blir pengar i kassan hos Volvo. Över 60 procent av försäljningsintäkterna kommer nu från suvarna. XC60 fortsätter att vara bästsäljaren. Nykomlingen XC40 gör också bra ifrån sig.

Hur ser då framtiden ut?

Tja, bortsett från sådant som inte går att räkna på, typ handelskrig, ser Volvo ljust på resten av året. Fortsatt försäljningstillväxt, lägre investeringskostnader och ett starkt resultat syns på radarn. I bilar räknat blir det över 600 000.

Volvo rullar på.

Test: Det behöver du veta när du ska köpa bil 

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.