Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-10 06:21

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/jacques-wallner-svenska-akerier-kan-slippa-lagpriskonkurrens-men-det-kravs-overvakning/

Motor

Jacques Wallner: Svenska åkerier kan slippa lågpriskonkurrens – men det krävs övervakning

Arkivbild.
Arkivbild. Bild: Jonas Eriksson

EU-ministrarna är överens om nytt förslag till cabotageregler för lastbilstransporter. DN:s Jacques Wallner svarar på frågor om förändringen.

Jacques Wallner
Rätta artikel

1. Vad är cabotage?

Ett utländskt lastbilsekipage från exempelvis Rumänien som kör ett lass från hemlandet till exempelvis Luleå har sedan rätt att köra några lass inrikes i Sverige på väg ut ur landet.

2. Vad är problemet med detta?

En lastbilsförare från exempelvis Bulgarien eller Rumänien kanske tjänar 15 procent av vad en svensk chaufför kostar. Cabotagesystemet har därför missbrukats. Utländska fordon har olovligen stannat i Sverige och kört inrikestrafik här vilket har fått till konsekvens att de konkurrerat ut svenska åkerier och förare.

3. Vad är det som EU:s transportministrar har beslutat?

Det utländska lastbilsekipaget får, enligt förslaget nu bara köra tre inrikestransporter i Sverige under som mest sju dagar. Sedan måste det lämna landet. Och får inte återvända förrän efter fem dagar.

Reglerna för utstationering av förare skärps.

Det ska bli förbjudet att ta veckovila enligt körtidsreglerna i lastbilen.

Nya  smarta färdskrivare i lastbilarna som håller koll på var fordonen är ska ge möjlighet att kontrollera att regelverket följs.

4. Vad händer nu?

Nu när EU-ministrarna enats så ska förslaget vidare till EU-parlamentet. Sedan ska det processas av ministerråd och parlament.

5. Hur kommer detta att påverka Sverige och svenska förare?

Förhoppningsvis ger det en lättnad för svenska åkerier och lastbilsförare att slippa lågpriskonkurrensen från främst Östeuropa. 

Men. Det här regelverket, när det nu kan tas i bruk, kräver övervakning. Annars blir det inte bättre.

Läs även: Olaglig konkurrens skrämmer svenska åkare