Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-16 08:41 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/jacques-wallner-tre-orosmoln-pa-volvos-himmel/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Tre orosmoln på Volvos himmel

Volvo AB:s vd Martin Lundstedt. Arkivbild.
Volvo AB:s vd Martin Lundstedt. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Fredag den 19 oktober på morgonen får vi veta hur det har gått för Volvokoncernen under det tredje kvartalet. Ingen tror något annat än att det blir ett bra resultat mot bakgrund av det rullat på bra för lastbilar och anläggningsfordon på stora viktiga marknader. Ändå är det tre frågor som marknaden vill ha svar på.

Enligt tolv olika analytikers prognoser som sammanställts av Infront Estimate och rapporterats av nyhetsbyrån Direkt ska Volvo redovisa ett justerat rörelseresultat i storleksordningen 9,6 miljarder kronor. Det kan jämföras med 6,9 miljarder kronor under samma period i fjol. Rörelsemarginalen uppskattas till 10,4 procent (9,1 i fjol).

För det första: hur mycket kan det fel i avgassystemen på redan levererade fordon som tidigare meddelats tänkas kosta? Ännu vet vi inte hur många fordon, fabrikat och modeller som berörs. Volvo utreder. Det verkar optimistiskt att tro att vi får svar redan på fredag morgon. Men hoppas får man ändå.

Aktiekursen för Volvokoncernen har tagit stryk av den här osäkerheten. Här behövs siffror som det går att räkna på. Så snabbt som möjligt.

Fråga två är utsikterna inför 2019. Ska vi tro att marknaden och konjunkturen toppar i år – eller fortsätter de mycket goda tiderna också nästa år? Det råder osäkerhet också bland rutinerade bedömare.

Särskilt mot bakgrund att det finns många externa faktorer utanför de rena fordonsaffärerna som ser hotfulla ut. Hur kommer världen att påverkas av uppblossande handelskrig och ett sammanbrott i Brexitförhandlingarna? Blir det utlösande för nästa lågkonjunktur? Eller står världens ekonomier starka också 2019 med stigande efterfrågan?

Den tredje frågan är om Volvo fått ordning på sina leverantörsflöden som tidigare har stört produktionen och leveranserna. 

Det är typiska högkonjunkturfenomen att leverantörsstrukturen inte hinner med när fordonsförsäljningen accelererar för snabbt. Det mesta talar för att vi får ett lugnande besked om detta.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.