Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Tuffare tider för de med äldre bilar om miljözoner införs

Räkna med att med Miljöpartiet i samarbete med Alliansen i Stockholm blir det ett större fokus på miljön i huvudstaden. Och tuffare tider för dem med äldre bilar.

Miljöpartiet bestämt sig för att byta sida; från rödgrönt till blågrönt, enligt Sveriges Radio.  Det kommer inte att ske utan att Allianspartierna får ge med sig i sådana frågor som är särskilt angelägna för Miljöpartiet.

Läs även: Klart för blågrönt styre 

Redan finns uppgifter om att det ska införas miljözoner i Stockholm. Det är bra nyheter för dem som värnar den goda luftkvaliteten i huvudstaden.

Biltillverkarna har av myndighetskrav tvingats att från år till år bli bättre på att rena sina avgaser. Direktiven för utsläppsnormerna i Europa har sedan början av 1990-talet namngetts Euro 1 och så vidare. För nya personbilar har vi nu nått Euro 6d. Nya bilar som ska säljas får inte ha sämre utsläppsvärden än denna norm. För att sälja nya motorcyklar krävs Euro 4. För nya last- och transportbilar gäller också krav på att klara Euro 6.

Grundregeln är att ju äldre ett fordon är – desto sämre är det för miljö och hälsa. Och därför ska det avvisas från centrala delar av Stockholm som har en luftkvalitetsproblematik. Tunga bussar och lastbilar med över 3,5 tons totalvikt omfattas redan av miljökrav för att få köras i centrala Stockholm. Det innebär att det krävs allra minst att fordonen klarar Euro 5. 

De här miljözonerna borde det inte bli strid om. Ytterst gör vi det här för våra barns skull. De är extra utsatta för de hälsovådliga avgaserna och partiklar.

Sannolikt kommer äldre bensin- och dieseldrivna person- och transportbilar stängas ute för miljöns och hälsans skull. Kanske skärps också miljökraven för tunga fordon till Euro 6. Det vore rimligt.

Men.

Tänk efter; vilka är det som har råd med nya personbilar, last- och transportbilar?

Det är välbeställda privatpersoner och främst stora distributörer som har råd med en modern flotta av last- och transportbilar.

Det är de andra, mer kapitalsvaga, som inte lever upp till miljökraven som stängs ute. Det här systemet, som det hittills presenterats, är inte behovsprövat. Det borde vara det. Det är orimligt att exempelvis rörelsehindrade ska tvingas köpa nya bilar för att kunna transportera sig.

Miljözoner – om de utformas på ett bra vis är ett bra system för att göra stadsluften renare. Men det måste göras med eftertanke och medkänsla.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.