Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Undantaget för bonus för gasbilar behöver ändras

De bästa avsikter kan förvandlas till något helt annat än vad som är tänkt; kanske på grund av ett förbiseende?

Så är det med bonusen för gasbilar.

Enligt nya fordonsskatten bonus malus som infördes 1 juli så ska nya gasbilar ges en bonus om 10.000 kronor.

Men det finns ett stort undantag.

Alla nya gasbilar som säljs i Sverige kommer inte direkt från bilfabriken – som gasbilar. De når Sverige utan gastankar.

Flera bilmärken efterkonverterar de nya bilarna till gasbilar här i landet. Det betyder att de byggs om när de nått Sverige till att kunna köras på gas.

DN Motor har fått ta del av korrespondensen mellan ett sådant bilföretag och Transportstyrelsen.

Myndigheten berättar där att enligt förordningen (2017:1334) så kan efterkonverterade gasbilar inte få bonusen.

Transportstyrelsen har heller inte befogenhet att på egen hand ändra på detta förhållande.

Transportstyrelsen har därför påtalat detta för regeringskansliet. Utan att ha fått något besked om det är aktuellt med någon förändring av förordningen.

Den bilköpare som i dag funderar på en ny gasbil måste alltså kontrollera om den är gasbil från fabrik eller efterkonverterad. Den förstnämnda får bonusen om 10 000 kronor – men inte de andra efterkonverterade.

Fordonsgasen i Sverige består till över 90 procent av biogas som är förnybar. Det är alltså ett mycket bra miljöalternativ för förbränningsmotorer.

Själva intentionen med att ge gasbilarna bonus är att de, om de körs på gasen, har en längre miljö- och klimatpåverkan än om de körs på bensin eller dieselolja. Men efterkonverterade bilar har från början varit bilar som varit fossileldade fordon.

Jag vet inte hur mycket en expeditionsministär har att syssla med, men det här borde väl ändå vara ett enkelt ärende?

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.