Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Jaguar tar upp elbilskampen

Jaguar I-Pace är den brittiska biltillverkarens första elbil. Det är en direkt konkurrent till amerikanska Teslas model S och model X.

Låt mig genast fastslå att det här inte är någon fyrhjulsdriven elbil för folket.

Tesla ska ha rejält beröm för några idéer som ett: elbilar ska vara lyxiga med mycket batterikraft (det är därför de blir så dyra) och två: vänta inte på att någon annan ska bygga laddinfrastrukturen utan gör det själv.

Men nu börjar konkurrenterna komma ifatt. Jaguar är först ut. Prislistan börjar på drygt 800.000 kronor och spränger därefter lätt miljonvallen.

Läs mer: Mazda 6 blir – äntligen – tystare

Till det yttre ser I-Pace ut att vara både elegant och kompetent med en låg profil. Intrycket domineras av ett rejält axelavstånd om nästan tre meter och korta överhäng fram och bak.

Litet kuriöst är det att bilen har en grill som vilken bil som helst med förbränningsmotor. Det är för att den ska se ut som en Jaguar i fronten. Fast där finns också aktiva kylarflänsar i grillen som öppnas vid behov för att kyla batteriet.

Jaguar valde att göra en eldriven suv för att efterfrågan på den typen av bilar är fortsatt stark och väntas växa ytterligare.

Batteripacket är själva golvet mellan fram- och bakaxel. Den här placeringen ger bilen en låg tyngdpunkt. Den är 13 centimeter lägre än i syskonet F-Pace. Batteriviktens jämna fördelning bidrar till den goda viktfördelningen fram/bak som är 50/50 procent.

Bilen drivs av två elmotorer, en fram och en bak, som är konstruerade så att drivaxlarna går igenom motorerna. De styrs separat med datorkraft för att optimera framfarten. Det betyder också att bilen kan flytta kraft till den axel som behöver det.

Det finns tre körprogram att välja mellan Eco, Comfort och Dynamic som förändrar karaktären hos bilen. Dynamic blir snabbt en favorit.

Eftersom det är en elbil kommer kraften direkt, utan fördröjning. Tryck till rejält och "katten" skuttar upp till 100 km/tim på en tid under fem sekunder. Rena sportbilen!

Vi får möjlighet att köra på svensk asfalt. Väghållning och styrning prövas på kurviga Upplandsvägar. Det ger ett övertygande intryck. Ljudnivån i bilen är också komfortabel. Vid rullning/bromsning återvinns rörelseenergin.

För den som vill förgylla framfarten ytterligare finns tillval i form av luftfjädring.

För att visa att elsuven inte är borta när det gäller så får vi också köra på bana.

Budskapet går fram. I-Pace är både sportig och har förnämliga köregenskaper.

I terrängen får vi inte ta ut el-Jaguaren; men andra som har gjort det berömmer egenskaperna hos bilen utanför vägen.

Den helt nya cockpiten ger ett elegant modernt intryck. Det nya infotainmentsystemet Touch Pro Duo med dubbla pekskärmar dominerar så klart på instrumentbrädan. Programvarans uppdateringar för batterienergistyrning, infotainment och telematik kommer för första gången för Jaguar kunna överföras trådlöst. 

Baksätet är rymligt och ryggstödet delbart/fällbart 60/40. Det finns gott om stuvutrymmen i bilen.

Nu fick vi aldrig möjlighet att pröva räckvidden fullt ut. Den ska klara 48 mil enligt den nya, tuffare och mer rättvisande körcykeln WLTP (enligt gamla NEDC-körcykeln 54 mil).

Det här innebär hursomhelst att daglig körning kan klaras utan räckviddsångest. Det är bara vid semesterresor som det krävs laddplanering.

Och glöm inte; det är laddning hemma som behövs när man har elbilar/laddhybrider så att man har ett laddat fordon när nattvilan är avklarad.

Säkerheten ser på papperet god ut i I-Pace även om den inte är krock- och säkerhetstestad av Euro-Ncap.

Priset då? I-Pace finns i fyra utrustningsnivåer från drygt 800 000 kronor till närmare 1,1 miljoner kronor. Det är en välbyggd Jaguar med ett eget utseende. Interiören är modern. Det är en nollutsläppsbil och allt talar för att sådana kommer gynnas ännu mer framöver i stora tätorter. Det borde hålla upp andrahandsvärdet.

Men en bil för närmare en miljon kronor borde kunna få vem som helst att tveka...

Fakta.Jaguar I-Pace S EV 400

Miljö

Koldioxidutsläpp: 0 gram/km.

Elförbrukning: 21,2 kWh/100 km.

Miljöförmåner: supermiljöbilsbonus.

Ekonomi 

Pris: 819 000 kronor.

Årlig fordonsskatt: 360 kronor.

Servicekostnad 3 år/10 000 mil: fri service.

Energikostnad 2 000 mil/år: 5 639 kronor*.

Garantier: nybil 3 år/10 000 mil, batteri 8 år/16 000 mil, lack 3 år, rost 6 år, vagnskada 3 år, assistans 3 år.

* baserat på genomsnittspris för villakund. Källa: Elskling.

Teknik 

Motorer: två synkron, permanent magnet, 400 hk, 696 Nm.

Drivning: fyrhjulsdrift.

Växellåda: automat, steglös.

Batteri: litium-jon, 432 celler, 90 kWh.

Laddtid: växelström, laddbox 7 kW litet drygt 10 timmar, snabbladdare likström 100 kW ger 80 procents energi på 45 minuter.

Prestanda

Acceleration 0-100 km/tim: 4,8 sekunder.

Toppfart: 200 km/tim.

Räckvidd: upp till 48 mil enligt nya WLTP-körcykeln.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd/: 468, 201, 156 centimeter.

Bagagevolym: 656-1 453 liter bak, 27 liter fram.

Tjänstevikt: 2 208 kilo.

Maximal dragvikt: 750 kilo.

Markfrigång (fullt lastad)/vadningsdjup: 14/50 centimeter.

Betyg del för del

Ekonomi: 2.

Miljöegenskaper: 5.

Utseende/image: 4.

Säkerhet: 4.

Komfort: 4.

Utrymme/last: 4.

Köregenskaper: 4.

Totalbetyg= 27 av 35.

Plus:

Utsläppsfri vid körning

kraftfull

rymlig

goda köregenskaper

Minus:

dyr

tung

liten dragförmåga

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.