Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

”På sikt är det ohållbart att köra bilar med förbränningsmotorer”

Motståndet mot förbränningsmotorer som drivs av dieselolja eller bensin växer oavbrutet. Senast ut är Danmark vars regering har för avsikt föreslå försäljningsförbud av nya sådana bilar från 2030 och Tyskland försöker nu undvika körförbud i städer genom en uppgörelse med den tyska bilindustrin.

Jag har flera gånger tidigare skrivit om att människor om några hundra år kommer undra hur vi kunde göra något så tokigt som att köra bilar med förbränningsmotorer inne i städerna. Och svaret är att när bilen med förbränningsmotor föddes i slutet av 1800-talet så betraktades den som så mycket renare än alla dessa hästar som förorenade gatorna.

Avgaserna är ohälsosamma. Grundregeln är att ju äldre bilarna är desto mer skadliga avgaser och partiklar släpper de ut. Alltså har de modernaste bilarna den bästa reningen.

I avgasreningens historia går det inte undvika att nämna den amerikanska delstaten Kalifornien som tidigt införde krav på avgasrening. I Sverige blev katalytisk avgasrening krav från 1989.

Förutom hälsoriskerna med avgaser så finns också miljö- och klimatproblematiken med att förbränna oljebaserade bränslen som bensin och diesel då koldioxiden bidrar till den globala uppvärmningen.

Därför har närmare 20-talet länder aviserat att de i framtiden vill slippa ifrån förbränningsmotordrivna bilar.

I Tyskland är fokus nu på luftkvaliteten. Den tyska regeringen och bilfabrikanterna förhandlar om lösningar som ska göra att befolkningen får en renare luft och i möjligaste mån slipper körförbud i städer.

På sikt är det ohållbart att köra bilar med förbränningsmotorer i tätorter. De måste stängas ute. Det behövs därför utsläppsfria alternativ.

En väg är rabatter till dem som byter in äldre dieselbilar som bara klarar utsläppsnormerna Euro 4 och 5. Dagens nya bilar klarar Euro 6. Det finns närmare nio miljoner dieselbilar i Tyskland med de två äldre Euronormerna 4 och 5.

Enligt nyhetsbyrån Reuters  handlar det om rabatter mellan 52.000 och 83.000 kronor. Därutöver finns också privatleasinglösningar.

Ett alternativ är att i efterhand uppgradera Euro 5-bilarna med den bästa reningen SCR (selektiv katalytisk reduktion). Detta kräver också att bilarna utrustas med tank för påfyllning av adblue som används i reningsprocessen.

Här talas det om statliga subventioner upp till 80 procent av kostnader för att detta ska bli av. 

Förhandlingarna i Tyskland visar att medvetenheten om luftkvaliteten i stora städer har ökat och att de ansvariga är beredda att pröva nya medel för att göra något åt utsläppen. Kritikerna pekar på att utländska biltillverkare står utanför uppgörelsen.

På sikt är det ohållbart att köra bilar med förbränningsmotorer i tätorter. De måste stängas ute. Det behövs därför utsläppsfria alternativ.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.