Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-03 16:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/jonas-froberg-ar-det-en-bra-ide-att-ropa-efter-skattepengar-for-att-salja-fossila-bilar/

Motor

Jonas Fröberg: Är det en bra idé att ropa efter skattepengar för att sälja fossila bilar?

Den europeiska bilindustrin har drabbats hårt av coronapandemin.
Den europeiska bilindustrin har drabbats hårt av coronapandemin. Foto: Hugo Amaral/Shutterstock

Europas bilindustri har kört rakt ner i ett surdike. 

Frågan är: finns en väg upp – som både är klimatsmart och jobbskapande? 

Bilkrisen är komplex som en andragradsekvation.

Europas bilförsäljning halverades i mars och i april sjönk EU-försäljningen med 80 procent enligt tyska bilanalytikern Matthias Schmidt. 

Nu ropar bildirektörerna på staterna att rädda bilindustrin. Men hur blir det med klimatet - när bara runt 5 procent av nybilarna är renodlade elbilar?

Redan innan krisen riskerade bildirektörerna miljardböter från EU. Klimatutsläppen från deras nya bilflottor måste ner från 120 till 95 gram koldioxid per kilometer senast till årsskiftet. Det är närmast omöjligt, trots att elbilar får dubbelräknas.

Sedan kom coronaviruset - exakt samtidigt som bilbolagen skulle börja sälja elbilar på bred front. 

Nu ökar riskerna för miljardböter dramatiskt, enligt en ny rapport från analysfirman Fitch Ratings - och bilindustrin lobbar för att senarelägga 95-gramsmålet. 

I Tyskland kunde Handelsblatt avslöja att bildirektörerna vill att tyska skattebetalare ska stå för 30.000 kronor för köp av nya diesel- och bensinbilar och ytterligare 40.000 kronor för elbilar. 

Även i Sverige vill Bil Sweden att alla som köper valfri ny – även diesel- eller bensin – bil ska få 5.000 kronor för den gamla. De som slår till på el- och bränslecellsbilar ska få 25.000 kronor. 

Samtidigt kommer Sverige att missa transportsektorns klimatmål 2030. Vi når bara halvvägs till 70 procents lägre utsläpp jämfört med 2010 års nivå, enligt Klimatpolitiska rådet. Enligt Trafikverket är en stor bov att antalet bilar fortsätter att öka; det räcker inte med att sälja fler elbilar. 

Det är komplext som andragradsekvation.

Men att ropa efter skattepengar för att sälja fler fossila bilar - och flytta fram EU:s koldioxidmål - hur bra idé är det? 

Och vågar någon på allvar lägga fram en hållbar lösning? 

Läs mer: Coronakrisen får bilstaden Göteborg att tvärbromsa – nu uppmanas regeringen ta till riktade åtgärder