Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-12 12:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/jonas-froberg-ar-tesla-verkligen-storst-och-varfor/

Motor

Jonas Fröberg: Är Tesla verkligen störst – och varför?

Foto: Nicklas Thegerström

Lilla Tesla värderas nu i klass med världsledaren Toyota. 

Den stora frågan är: hur kan en mygga ha hunnit ikapp en kungsörn – på så kort tid? 

I juni gick Tesla om världens högst värderade biltillverkare Toyota räknat i aktievärde – alltså hur mycket hela bolaget är värt. 

Nej, nej, nej - sade kritiker: det går inte att räkna på det sätt som gjordes i ett numera välkänt twittermeddelande från 10 juni – som Elon Musk tryckte tummen upp på:

Skärmdump från Twitter.
Skärmdump från Twitter.

Toyota hade egentligen fler aktier som ledningen köpt in från marknaden. Räknar man med dessa är ännu Toyota värd mest, strax över 200 miljarder dollar mot Teslas 183 miljarder. 

Låt mig vara tydlig: den semantiska diskussionen är oviktig.

Det intressanta är hur snabbt myggan Tesla hunnit ikapp kungsörnen Toyota i bedömt värde. Och varför. 

Tesla sålde 367.500 bilar förra året och omsatte 24,6 miljarder dollar med i princip nollresultat efter åratal av förluster. Toyota sålde 10,74 miljoner bilar 2019 med en omsättning på 280 miljarder dollar och nära 9 procents vinstmarginal det senaste fiskala året som slutade sista mars.  

Vad ser då ”marknaden” i Tesla? 

Det enkla svaret är: ett techbolag som kan mjukvara. Och har en affärsmodell där elbilen är kärna. 

Köpte du en Tesla Model S år 2012 kan du princip uppdatera den till en 2020 års modell – över nätet eftersom det finns en stor dator i bilen som styr allt annat. 

Övriga bilvärlden är långt efter.

Volkswagens omfattande mjukvaruproblem med sin nya högprofilerade elbil ID.3 får ett helt industri-Tyskland att slå ner blicken. 

Illustrationsbild.
Illustrationsbild. Foto: Paul Sancya

Bolaget Volkswagen som sålde betydligt fler bilar än Tesla (10,8 miljoner) 2019 är värderat till ungefär hälften av Tesla. 

Tesla har ett snabbladdningsnätverk utbyggt i princip överallt och egen batteriproduktion som en del av affärsmodellen. 

Vilken börda fossila bilar blivit visas i att Tesla kan inkassera över 2 miljarder dollar från Fiat/FCA när koldioxidutsläppen för 2021 ska räknas i EU – som hotar fossilbilstillverkare med mångmiljardböter. Fiat/FCA som nära nog saknar elbilar får helt enkelt ”poola ihop sig” med Tesla som... ja du förstår. 

Men kanske har marknaden fel. Vad tror du? 

Ämnen i artikeln

Tesla
Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt