Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 12:36

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/jonas-froberg-bilbolagen-blickar-framat-men-vadar-fortfarande-i-djup-dieseldy/

Motor

Jonas Fröberg: Bilbolagen blickar framåt men vadar fortfarande i djup dieseldy

Samtidigt som Volkswagen och Daimler blickar framåt vadar man ännu i djup dieseldy – där du påverkas.  

Volkswagenkoncernen slår nu på stora elbilstrumman. Men förra året var andelen sålda elbilar endast 1 procent – och då ingick laddhybrider. 

Vi tar det igen: 

1 procent. Resten är i princip bensin- och dieselbilar. 

Samtidigt fortsätter alla dieselbilar att ge kalla kårar. Denna vecka startade en uppmärksammad rättegång i tyska Braunschweig i närheten av Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg. Förenklat stämmer 446.000 dieselbilsägare Volkswagen i Tysklands största grupptalan någonsin. 

Sakfrågan är ersättningar för dieselskandalen där 11 miljoner VW-bilar hade manipulerad mjukvara som fick bilarna att släppa ut upp mot 40 gånger mer skadlig kväveoxid är utlovat.

Bara några dagar innan stämdes VW:s vd Herbert Diess och ordförande Hans Dieter Pötsch för marknadsmanipulation i samband med att dieselgate exploderade 2015. De nekar till brott.

Flera andra biltillverkare utnyttjade också systematiskt de stora blottorna i EU:s gamla avgastest för att spara pengar. Daimler, Opel, Renault, Volvo - listan med biltillverkare vars bilar släppte ut för mycket kan göras lång. 

Så sent som förra sommaren fick Daimler under galgen återkalla runt 700.000 populära dieselbilar runt om i Europa, bilar med dieselrening som enligt tillverkarna skulle vara den bästa – Euro 6.

Mjukvaran ska nu ”uppdateras”. 

Jag frågade Daimlers pr-chef i Sverige i september vad som egentligen hänt med berörda Mercedesbilar på svenska marknaden. Hur många var fuskbilar? Har de åtgärdats? Efter 2 veckor kom ett svar från Tyskland, där man i stället för att svara på frågorna bland annat skriver: ”Vi bryter inte ner siffror till lokala marknader” och att ”återkallningen är bindande i EU”. I stället hänvisar man till en hemsida som visar vilka modeller som avses. 

Så bygger bilbolagen förtroende i en tid när de måste förändras i grunden. 

Läs mer: Tänk på det här om du ska köpa ny elbil