Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-13 06:48

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/jonas-froberg-darfor-ar-volvo-fel-ute-med-sin-nya-elbil/

Motor

Jonas Fröberg: Därför är Volvo fel ute med sin nya elbil

Foto: Michael Owen Baker

Väntan har varit lång. Men Volvo kan bättre. DN:s Jonas Fröberg om varför Volvos första renodlade elbil bara är en dyr medelmåtta.

Ännu en dyr elbil som inte kommer att börja produceras förrän efter nästa sommar.  

Det är en snabbsammanfattning av Volvos allra första kommersiella elbil, nya Volvo XC40 Recharge

Det stannar inte där. 

XC40 lanserades redan för två år sedan och kommer nu i elutförande (eller rättare sagt i augusti nästa år när produktionen börjar). 

Den har påfallande mycket gemensamt med koncernsyskonet Polestar 2 (som nesligt nog för Volvo lanserades redan i mars): Motorn på 408 hästkrafter och 660 Newtonmeter (tänk kraft), liksom batteripacket på 78 kilowattimmar och inte minst bilplattformen som kallas CMA.

Men Volvo har 10 mil kortare räckvidd – 40 mil – istället för Polestars 50 mil. 

10 mil är rätt mycket.  

Och priset på 699.000 kronor är 40.000 kronor högre än Polestar 2 som går loss på 659.000 kronor näst intill fullutrustad.  

Läs mer: ”Kunder vill ha suvar – så vi gör dem elektriska”

Nu gäller Volvopriset på 699.000 kronor den fullutrustade R-designversion som visades i Los Angeles, men Volvo vill av någon märklig anledning inte avslöja fler priser. 

Jag tvingades ringa och fråga Volvos pressavdelning om både pris och produktionsstart på onsdagskvällen – det stod ingenstans i det digra pressmaterialet.

Som att Volvo trodde att detta inte är intressant för alla som går i tankarna på en elbil.

Volvos vd Håkan Samuelsson vill väldigt gärna jämföra nya eldrivna XC40 med Tesla Model 3.

Det är förståeligt. 

Tesla Model 3 med räckvidd på 40 mil är nämligen med pris från 549.900 kronor en lyxig och dyr bil. Inte lika dyr som Volvon men för biltillverkarna gäller det att minska förlusten på varje ny elbil och ta i från tårna med prislappen. 

De tjänar nämligen inte pengar på elbilar på grund av de dyra batterierna.

Något de hämtat igen på att sälja allt fler stora fossila suvar, men det har, som engelskmännen säger, ”backfired in their face”.

På grund av stigande fossil suvförsäljning ökade Volvo Cars sina koldioxidutsläpp i Europa med 8 gram per bil till i medel 132 gram koldioxid per kilometer förra året enligt ICCT. 

Detta i ett läge när de måste ner drastiskt.

Kanske tror du att Håkan Samuelsson därför trycker skorna mot Los Angeles asfalt och gömmer huvudet i händerna. 

EU-målet på 95 gram ska nämligen nås 2021. Något som nu tycks omöjligt. 

Men det gör han antagligen inte eftersom EU tillåter det som ett barn antagligen skulle kalla fusk – nämligen att biltillverkarna får räkna varje elbil och laddhybrid två gånger när man ska räkna ihop 2020 års koldioxidutsläpp för hela bilflottan. 

Volvo planerar nu att fördubbla andelen laddhybrider (som man heller inte tjänar så mycket pengar på) nästa år – från 10 procent till 20 procent, händelsevis samma år som Volvo får dubbelräkna dem för att kunna nå sitt koldioxidmål. 

Elbilen XC40 förblir marginell nästa år – eftersom den börjar tillverkas så sent. 

Håkan Samuelsson vill jämföra XC40 Recharge med Tesla.

Jag skulle vilja jämföra XC40 Recharge med Volkswagens mindre ID.3 som visades för bara en månad sedan på bilsalongen i Frankfurt.

ID.3 är med sin längd på 4,26 meter exakt 17 centimeter kortare än XC40 men är – till skillnad från XC40 – utvecklad redan från början att vara elbil. Det ger den stora fördelar: motor och växellåda är integrerade i bakaxeln vilket frigör utrymme och mellan fram och bakhjul som definierar innerutrymmet skiljer bara 6,5 centimeter mellan bilarna. 

ID.3 är alltså nästan lika rymlig invändigt. Och den billigaste varianten som ska gå 33 mil ska kosta under 350.000 kronor.

Det är kunderna – du som läser detta – som kommer att fälla domarna när bilköpen ska göras. 

Ännu har ingen av oss kört de båda bilarna. Men på papperet kan man så här långt säga: Bättre kan ni Volvo.