Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-20 12:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/jonas-froberg-darfor-gar-vara-skattepengar-till-norge/

Motor

Jonas Fröberg: Därför går våra skattepengar till Norge

Klimat- och miljöminister Isabella Lövin (MP) och statsminister Stefan Löfven (S).
Klimat- och miljöminister Isabella Lövin (MP) och statsminister Stefan Löfven (S). Foto: Lars Lindqvist

Sent ska syndaren vakna. 

Sällan har det välbekanta uttrycket passat bättre än nu. 

Regeringen försöker sent och valhänt stoppa exporten av statssubventionerade elbilar utomlands. 

Hur ska vi nå klimatmålen i trafiken?

Ställ frågan till en politiker och du möts nog av en generad blick riktad i marken. Utsläppen från Sveriges transporter står för en tredjedel av växthusgasutsläppen. Senast 2030 ska transportutsläppen ha minskat med 70 procent räknat från 2010 års nivå. 

Men vi kommer bara att nå halvvägs, enligt rapporter från Trafikverket Klimatpolitiska rådet det senaste året.  

Detta trots att regeringen haft en ”slägga” sedan 2018. Då ökades nämligen den statliga klimatbonusen för köp av elbilar från 40.000 till 60.000 kronor. 

”Släggan” slog slint. Redan året innan – 2017 – larmade myndigheten Trafikanalys att exporten av begagnade elbilar till Norge ökat kraftigt sedan 2016, framför allt populära Nissan Leaf. 

Det visade sig att svenska leasingbolag satt i system att först leasa ut Nissan Leaf under ett år i Sverige (de kunde då genom ett kryphål i lagen för ”uthyrning av bilar” köpa bilen momsfritt) och även inkassera klimatbonus på 60.000 kronor. Efter ett år exporterades elbilarna till Norge momsfritt eftersom Norge är utanför EU – och väl i Norge slipper elbilar moms så priset blev lågt för köpare.  

Trenden har fortsatt. Under 2019 exporterades en begagnad elbil på var fjärde nysåld. Först nu föreslår miljödepartementet i en promemoria att bonusen ska betalas tillbaka av förste ägaren om den exporteras inom 5 år, något som ska gälla från 2021.

Men vad händer om andra eller tredje ägaren exporterar? Och varför vänta med att lösa ett problem som funnits i fyra år?   

Och faktum kvarstår. Vi tycks bara nå halvägs till trafikens klimatmål 2030 och den totala bilparken fortsätter att öka. 

Har du något förslag – hur ska vi egentligen nå klimatmålet? 

Ämnen i artikeln

Elbil
Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt