Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-21 01:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/jonas-froberg-gnistrande-bilsalong-med-forskrackt-oro-i-korridorerna/

Motor

Jonas Fröberg: Gnistrande bilsalong med förskräckt oro i korridorerna

Färre utställare på årets bilmässa i Frankfurt. Foto: Ali Lorestani

Nedkylning av ekonomin och handelskrig en bilbransch vars affärsmodeller ställs på ända av nya spelare. I år blir sig inget likt på bilsalongen i Frankfurt - där också stora klimatprotester väntas. DN:s Jonas Fröberg bevakar på plats. 

Bilsalonger pågår på två plan. På ytan är glamouren aldrig så gnistrande och presentationerna påkostade. 

Men en hårsmån under ytan ligger ett mycket allvarligt program. På Frankfurtsalongen väntas runt 800 000 besökare titta på det nyaste. 

Men det intressanta händer i de grå korridorer bakom montrarna. Och där sabreras ingen champagne. Där viskas tre ord: ”överlevnad på sikt”. Börskurserna har rasat de senaste åren hos de stora bilkoncernerna Daimler, BMW och Volkswagen , trots högkonjunktur och rekordvinster. 

Marknaden undrar nämligen: Vilka är vinnare om fem år? 

Svaret är höljt i dunkel.

Vi vet att bilmarknaden ändras i grunden. Färre vill äga sin bil och helt nytt sätt att se på mobilitet växer fram i samklang med elektrifiering och självkörande bilar. Om några år kommer många att köpa mobilitetstjänster, kanske av Daimler, eller Uber - eller något ännu odöpt som just nu startats i garage i Umeå eller Shanghai. 

I Volvo Cars och Daimlers luftkonditionerade styrelserum gnager frågan: Var hamnar de i det nya?

Frankfurtsalongen, som hålls varannan höst, är dessutom på dekis. 

Mannen med Tysklands kanske tuffaste jobb, mässgeneralen Jan Heckman, torde ha känt iskalla pustar i nacken från bildirektörer och ängsliga tyska politiker de senaste månaderna. 

Bilsalongen i Frankfurt är redo att öppna dörrarna. Foto: Ali Lorestani

Senaste gången, 2017, minskade salongsbesökarna med runt 120.000 jämfört med 2015.

Vi kan nu redan se att utställarna överger årets salong. Jämfört med den senaste salongen 2017 (höstsalongerna i Europa hålls växelvis i Paris och Frankfurt) är årets 800 utställare nära 200 färre. 

Förutom Volvo Cars lyser världens näst största biltillverkare Toyota med sin frånvaro tillsammans med Mazda, Fiat, Chrysler, Citroën och Peugeot. Men även lyxmärken som Ferrari och Bugatto håller sig hemma.  

I stället försöker salongen bli en mötesplas för ny mobilitet med stor konferens i slutet av veckan där techsektorn ska giftas ihop med bilbranschen. 

Dessutom väntas klimatprotester. Bilbranschen får kritik för långsam elektrifiering och att spjärna emot nya klimatregler. Allt i ett Tyskland där dieselbilsförbud just nu genomförs i flera städer på grund av för höga kväveoxidnivåer. På lördag den 14 september väntas över 10.000 cyklister blockera gatorna fram till mässan och flera andra protestaktioner planeras. 

Och mitt i allt begås så glammiga premiärer: Strålkastarljuset ska flöda mot nya elbilar som Volkswagens nya elbil ID.3 som ska utmana Tesla Model 3 och kosta under 30.000 euro. Men som vanligt lär de allra flesta ha bensin- eller dieselmotor. 

För mig som bevakat Frankfurtsalongen sedan 2007 står några saker helt klara: Det här kan vara sista gången salongen hålls. Branschen har aldrig varit intressantare och det har aldrig stått så mycket på spel – som direkt berör dig och mig.

Läs mer: En bilälskande patriark har gått ur tiden