Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-07 03:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/jonas-froberg-misslyckas-sverige-igen-kan-e85-ater-sjunka-ihop-som-en-suffle/

Motor

Jonas Fröberg: Misslyckas Sverige igen kan E85 åter sjunka ihop som en sufflé

Foto: Lasse Swärd

Tioåringens mörkbruna ögon vandrande över mitt ansikte.

– Men... etanol låter ju jättebra! Sade han.

Jag hade försökt förklara fenomenet etanol och bilar för honom. 

Efter att ha betraktats som död fick etanolbilarna ett försiktigt strålkastarljus på sig under hösten. 

Först fick Fords mellansuv Kuga en E85-version – Sveriges enda E85-bil som går att köpa och som DN ska provköra nästa vecka. 

Samtidigt ville Miljöpartiet införa bidrag för alla som konverterar sin bensinbil till etanolbil – men nu hotas allt av att EU vill chockhöja skatten på E85 om drygt ett år.

Samtidigt halverar E85 koldioxidutsläppen i ett livscykelperspektiv jämfört med bensin, enligt Energimyndigheten

Det reagerade min tioårige samtalspartner på. 

Vi tar det från början. 

Allt började senhästen 2004 i Örnsköldsvik. Bolaget Sekab ville tillverka göra miljövänligt biobränsle ur skogsråvara. 

Två år senare kom den så kallade pumplagen: Snart fanns 2.000 tankställen för alla nya E85-bilmodeller som sålde i mängder pådrivna av miljöbilrabatter och nedsatt förmånsvärde. 

Så kom en diskussion om konkurrens med livsmedelsprodukter och om nya miljöbränslet slår ut regnskog. Sekabs försök med E85 ur skogsråvara lossnade aldrig ur sina fästen. 

2012 försvann det nedsatta förmånsvärdet och etanol visade sig ge problem i bränslesystemen. 

Så kom ett EU-direktiv 2015 som sade att Sverige inte längre fick subventionera etanol. Efter lite tjafs fick Sverige ett undantag. Det gäller fram till nästa årsskifte. 

I dag vet vi inte om Sverige åter lyckas beveka EU. Misslyckas det kommer E85 åter att åter sjunka ihop som en sufflé. 

Det vore synd. Sverige ska ha en fossiloberoende fordonsflotta år 2030. E85-bilar kan bli ett bra steg på vägen. 

Min tioårige vän skakar på huvudet och frågar: om det är bättre än bensin – varför säljs inga sådana bilar? 

Läs mer: Fem drivmedel som kan utmana elbilen