Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-01 01:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/jonas-froberg-rostskyddsgarantin-galler-aldrig/

Motor

Jonas Fröberg: Rostskyddsgarantin gäller... aldrig

Under bilarna brer en okänd vegetation ut sig – där saltindränkt slask får bilen att rosta som aldrig förr.
Under bilarna brer en okänd vegetation ut sig – där saltindränkt slask får bilen att rosta som aldrig förr. Foto: Jan E Carlsson

Låt oss börja med en filosofisk fråga: Kan en bil vara för rostig för att dess rostskyddsgaranti ska gälla? 

Det värsta med den frågan är att den är allvarligt ställd. 

Höstvindarna susade genom Umeås björklöv i augusti 1986. Mamma och pappa skulle köpa en ny bil – en Ford Sierra. Men det var mycket pengar, 112.000 kronor och de var inte övertygade. 

Rostfläckarna på vår lilla familjs manillagröna VW Passat LS från 1979 var som tussilagor hjälplöst framdrivna av vårsol, på taket, mitt på dörrarna – trots pappas ständiga omsorg med tvättsvampen. 

Men denna augustidag tittade säljaren pappa i djupt ögonen i bilhallen och sade: ”Här på Ford slutade vi att tala om rost 1980”. 

Fniss. 

Man kan i efterhand skratta åt det naiva, närmast fräcka i uttalandet.  

Inget i bilvärlden är en sådan charad som branschens ”12-åriga rostskyddsgaranti mot genomrostning”.

Inget har hemsökt bilägandet så mycket som rosten.  

På 80- och 90-talen flyttade rosten och fortsatte obehindrat bakom underredets stora plastsjok – där saltindränkt vintersörja biter sig fast.

Under bilen brer nämligen en närmast okänd vegetation ut sig:

När tittade du själv senast till dina fjäderfästen? Din bakvagnsinfästning och bromsrör – eller kikade in med fiberoptikkamera i tröskelns hålrum? 

DN skriver denna vecka om 87-åriga Gunvor Högstedts Toyota Aygo, som enligt Toyotas Sverigeorganisation var ”alltför rostig” för att garantin ska gälla – trots att inget syntes på utsidan.  

Hos Allmänna reklamationsnämnden tycks det inte finnas ett enda fall där kunden ges rätt i rostfrågor. Allt tycks som charadspel. Löften lika beständiga som såpbubblor. 

Lita på att vi kommer att fortsätta vara en nagel i ögat på bilbolagen och ta upp era fall. 

Men jag måste få återkomma till frågan: när gäller en rostskyddsgaranti? 

På riktigt – när?