Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-13 07:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/jonas-froberg-tesladodarna-fran-kina-som-fick-pyspunka/

Motor

Jonas Fröberg: Tesladödarna från Kina som fick pyspunka

Elbilar i världsklass för halva priset på din garageuppfart. 

Det lät fantastiskt. 

Men plötsligt gick luften ur. 

Pyspunka. Sugande kvicksand. Kinas elbilsutmanare som backas upp av stora investerare har närmat sig Europa med stormsteg – men det senaste halvåret har rörelsen stannat. 

Vad har hänt? 

Elbilstillverkaren Nio är uppbackat av teknikjätten Tencent och med före detta Saab-ingenjören Roger Malkusson som utvecklingsdirektör.

En Tesl.... nej, en kinesisk oblyg kopia som heter Nio ET. Foto: Nio

I dag säljs två suv-modeller, ES6 och ES8 och snart är sedanmodellen ET– med klara drag av Tesla Model S – redo. 

Bara det senaste kvartalet tappade man 5 miljarder kronor – mer än halva sin kassa och börskursen har rasat 70 procent sedan introduktionen på New Yorkbörsen förra hösten. Nu ska 2.000 anställda sparkas och det spekuleras nu om att det brådskar med snabb kassapåfyllning.

Kinesiska Byton startade 2017 med Nissan- och BMW-chefer i ledningen. Men produktionsstart av elbils-suven M-Byte har ständigt flyttats fram och finansiering är ständig huvudvärk.

En, ehem, oortodox blandning av utflippat Citroëntokeri och framtid med 48-tunsskärm. Foto: Byton

Den stora snackisen på Techmässan CES i Las Vegas för snart två år sedan var elbilsuppstickaren Faraday Future med suven FF91. Men krisrubriker tog snart över. I dag fattas ännu runt 9 miljarder kronor för att starta produktionen år 2020. 

Elbilssuven FF91. Kommer den i produktion? Ingen vet. Foto: Faraday Future

Vad är då problemen? Ett är att kinesiska staten halverat elbilssubventioner under året. Ett annat är att kostnader för utveckling skenat och att det är tufft att skala upp produktion. 

Så är kinabolagen borta då – nu när västbolagen nästa år brassar på för fullt med elbilar? 

Inte nödvändigtvis. En essentiell sak skiljer nämligen Kina från bolag i Europa. I Kina står kommunistpartiet redo med sin penningpung – och storstilade plan att ta världsherravälde inom elbilar. 

Det kan avgöra allt. 

Läs mer: DN:s artiklar om elbilar samlade.