Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-25 05:16

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/jonas-froberg-volvo-cars-har-missat-batteritaget/

Motor

Jonas Fröberg: Volvo Cars har missat batteritåget

Vargen kommer. Jobben hotas! Så har ropen skallat i ett decennium när nya koldioxidkrav lanserats. Nu är vargen här – och ser brutalt annorlunda ut än vad bilindustrin trodde. 

Rekordvinster. Säljrekord och 13,8 miljoner direkta och indirekta arbetstillfällen i Europa.  

Bilindustrin har i ett decennium vrålat ”jobben hotas!” så fort nya klimatkrav kommit. Det var nämligen fossila suvar man tjänade pengarna på. Som gav jobb. Som politikerna ville ha. 

Så bildirektörerna fick hålla på.

Samtidigt borde måhända någon höjt en hand i nationalklenodernas luftkonditionerade styrelserum och frågat: 

Vad är det som är fel? 

Mitt i vinstfest och flödande högkonjunktur har BMW:s och Daimlers aktiekurser halverats sedan våren 2015. 

Kvartalskapitalismens logik fick dem nämligen aldrig att lyfta blicken – mot den varg som sprang mot dem. 

Som nu står alldeles nära med grinande käftar och beser ett självhaveri.

För att vara tydlig: Fossila bolag är i dag en marknadsmässig risk. Bilbolagen måste ställa om mot elektrifiering. Snabbt. Men kunnandet sitter i motorutveckling. Växellådor. Olja på händerna.

Det belyser en ny tysk rapport från NPM, den tyska regeringens nationella plattform för framtidens mobilitet. 

Huvudslutsats: elbilutvecklingen hotar 410.000 biljobb i Tyskland år 2030. 

Elbilskonkurrens utifrån kopplar ett allt större järngrepp, liksom import av battericeller från Asien.

Det viktigaste av allt: Bilbolagen har missat batteritåget.  

Batteriet står för runt halva värdet i en elbil. Batteritillverkning i stor skala kunde ha blivit den självklara ersättningen för motor- och växellådsverksamheterna. 

Nu hotas i stället enorma värden. 

Låt oss nu titta på Sverige. Svenska batteribolaget Northvolt är unikt. Trots tidigt skede har BMW och Volkswagen gått in med kapital och ägande. 

De tycks se vargen. 

Volvo Cars har valt att inte gå in alls. 

I staden Skövde har Volvo Cars 1.800 personer som skruvar ihop motorer och växellådor – som inte behövs i en elbil. 

Vad ska Volvo Cars ha för verksamhet i Skövde år 2030?

På riktigt – vad ska man göra?

Läs mer: Därför blev du fetlurad på en bil som inte får åka i stan