Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-24 03:07

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/jonas-froberg-volvos-forsenade-laddhybrider-en-av-var-tids-stora-fragor/

Motor

Jonas Fröberg: Volvos försenade laddhybrider – en av vår tids stora frågor

Hittills har Volvo Cars elbilslöften varit lika mycket värda som som ord skrivna i sanden. Nu är det dags att leverera på en av vår tids stora klimatfrågor. Och till dig som kund. 

Lanseringen av Volvos lilla suv XC40 som laddhybrid är starkt försenad. Det är ett problem, ur många synvinklar. 

Låt oss backa bandet: vd Håkan Samuelsson lovade redan 2017 att alla nya Vovomodeller från 2019 ska vara utrustade med elmotor. Volvo cars lyftes då upp som hela världens elbils-föredöme av FN:s klimatsatsning Global Compact. 

PR-succén blev monumental.

Jag var sedan med på provkörningen av XC40 i november 2018 och frågade när den kommer som laddhybrid. Svaren uteblev. Helt. 

Det kändes oerhört märkligt.

Jag kommer ihåg hur jag försökte få ingenjörerna att berätta varför och tystnaden sänkte sig som på en norrländsk tallhed. 

Förra sommaren kom bonus-malus-systemet som starkt straffar diesel- och bensinbilskunder – och belönar laddhybrider och elbilar. 

Alla skrek då högt efter elektrifierat. Volvo bekräftade för Teknikens Värld att XC40 skulle börja produceras som laddhybrid senhösten 2018.

Det sprack. Bilen produceras nu visserligen sedan i våras i små serier. Men för alla som vill köpa en bil börjar den storskaliga produktionen i december – ett år efter utsatt tid och två år efter bilens introduktion. Håkan Samuelsson pratar själv om batteribrist och försening av en växellåda som skäl. 

Är detta viktigt då?

Ja, elektrifiering av Volvos bilflotta är det kanske viktigaste som sker i fordons- och industri-Sverige. Koldioxidutsläppen från nya bilar ökar bisarrt nog efter skandalerna med dieselgate, när kunderna gick över till törstigare bensinbilar.

Var femte nya bil i Sverige är en Volvo. Vägtrafiken står för 30 procent av koldioxidutsläppen och bolaget är därmed viktigt för hela klimatomställningen. 

Strax innan jul ska Volvo visa sin första renodlade elbil, även det en XC40. Vågar du lita på det?