Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-20 22:53

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/jubilerande-motorhistoriker-kampar-for-rullande-veteraner/

Motor

Jubilerande motorhistoriker kämpar för rullande veteraner

Bild 1 av 5 Jan Tägt tar med en familj på en tur i en av sina historiska polisbilar, en Volvo Amazon, under en klassikerträff vid Skokloster 2018.
Foto: Sanna Dahlberg, Världens Barn
Bild 2 av 5 Det motorhistoriska kulturarvet ska rulla, som här under International Windmill Rally i Huskvarna 2014.
Foto: Lennart West
Bild 3 av 5 Amerikanskt och svenskt på Eskilstuna veterandag 2016.
Foto: Lennart West
Bild 4 av 5 Baksätesdebatt i Almedalen sommaren 2016, arrangerad av MHRF.
Foto: Göran Schüsseleder
Bild 5 av 5 Många kände sig kallade när Dalarnes Automobilklubb firade Motorhistoriska dagen 2009.
Foto: Göran Ambell

Sverige är ett förhållandevis tillåtande land för den som ömmar för gamla fordon. Motorhistoriska riksförbundet (MHRF), som i år fyller 50 år, har haft och har alltjämt en viktig roll i det lobbyarbete som ligger bakom värnet av den kulturskatt det handlar om.

Kalle Holmberg
Rätta artikel

Vi talar inte här om dammsamlande fordon på museer runtom i riket. Nej, MHRF och andra organisationer vill visa att dessa bilar, motorcyklar, lastbilar, bussar, traktorer och annat ska rulla och påminna om hur det såg ut förr på gator och vägar.

Jan Tägt, förbundets generalsekreterare, talar med engagemang om kampen, som bland annat lett till 1995 års lag om skattebefrielse för fordon som är 30 år eller äldre, undantag för att få köra i miljözoner sedan 2007, samt slopad besiktningsplikt sedan 2017. Han beskriver hur MHRF vid två till tre tillfällen årligen sätter sig ned med riksdagspolitiker för att ge sin syn på vad i regelverket som behöver åtgärdas.

– Positivt i detta är att det inte finns några konflikter mellan partierna, alla uppskattar det vi gör, säger Jan Tägt, samtidigt som han understryker att processen fram till beslut är lång – fem, tio, ibland femton år.

Fint väder under mopedträffen Skruvat & Klart i Bollnäs 2018. Foto: MHRF

– Det vi egentligen vill ägna oss åt är kulturarvsfrågorna, att bevara tekniken som skapat dessa fordon liksom historien om enskilda fordon, fordonsindustrin och kulturarvsmiljön. Av det skälet har MHRF startat Svenskt motorhistoriskt arkiv vars syfte är att inventera, samla in, bevara och presentera historiskt källmaterial och tillgängliggöra det för forskning.

Under jubileumsåret kommer en rad evenemang markera att det gått 50 år sedan förbundet bildades 1969, då anfört av eldsjälen Björn-Eric Lindh. Motorhistoriska dagen, själva kulmen på firandet, sammanfaller med nationaldagen den 6 juni.