Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-22 18:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/kalle-holmberg-jeep-wrangler-gar-emot-bade-hallbarhet-och-sakerhet/

Motor

Kalle Holmberg: Jeep Wrangler går emot både hållbarhet och säkerhet

Jeep Wrangler Sahara i rätta elementet – på skogsvägen. Foto: Kalle Holmberg

Vi har en linje här på DN Motor, att försöka skönja utvecklingen mot ett hållbart bilinnehav, fordon som inte river ner utan bidrar med små och stora tekniska steg mot en framtid där vi transporterar oss med lägre miljöpåverkan.

Kalle Holmberg
Rätta artikel

Det betyder inte att det som sackar efter ignoreras i dessa spalter. Vi är ju nyfikna också, och kan visst förföras av det som talar till känslor snarare än förnuft.

Jag körde i jul- och nyårstid en fyrhjulsdriven bil som visade sig gå emot både hållbarhet och säkerhet.

Ändå är Jeep Wrangler Sahara en ”helt ny bil”, en ny generation av den klassiska terrängbilen, introducerad 1986. Men poängen är – uppenbarligen – att den inte ska förnyas. Vindrutan är platt som hos en gammal Folka. Den drivs fullt ut fossilt, om än med mindre motorer än tidigare.

Under en 4-wheelträff i Arvidsjaur tidigt på 90-talet kör jag dåtidens Wrangler. Den automatväxlade besten klättrar över stock och sten och gräver ner sig i dyn och kommer upp igen. Dessutom skiner sommarsolen och myggen är som bortblåsta. Fantastiskt!

Jeep Wrangler Sahara och shih tzu-schnauzern Siri. Foto: Kalle Holmberg

Nu lanseras Wrangler som ny och modern, men får en enda futtig stjärna i Euro-Ncaps krock- och säkerhetstest. Skandalöst.

När jag kör den känns det som att antisladdsystemet inte orkar med. Eller är det ens på?

Offroaddäcken var förstås fel i smällkall vinter i Bergslagen – bilen ”vandrade” betänkligt på isigt underlag. Men även med friktionsdäck på var spårig körning i ett uppländskt snöoväder väl äventyrligt. Utom på den ringlande länsvägens orörda snöbädd – där hörde fyrkrafsaren från USA hemma.

Varför valde jag då att köra Jeep Wrangler? Jo, jag trodde att den skulle förföra mig. Igen. Så blev det inte.