Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-20 08:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/kia-e-soul-lagger-sig-i-elektriska-lagom-filen/

Motor

Kia e-Soul lägger sig i elektriska ”lagom”-filen

Bild 1 av 3 Kia e-Soul är en lättkörd bil med ett direkt uppträdande, mycket påtagligt under provkörningen i tyska Frankfurt.
Foto: Kia
Bild 2 av 3 Kia e-Soul, en renodlad elbil.
Foto: Peter Klemensberger
Bild 3 av 3 Övre delen av Kians akter ramas in av en maffig ljus- och reflexramp.
Foto: Peter Klemensberger

FRANKFURT. Tuff form och eldrift. Nya Kia e-Soul är en evolution designmässigt och med hyllad teknik från e-Niro under skalet. Något annat än elmotor finns inte under huven på de Soul-bilar som nu säljs i Europa.

Rätta artikel

Det finns elbilar som tar i från tårna för att höra framtiden till, medan andra går på hälarna och vill vara som bilar mest alltid har varit. Någonstans däremellan lägger sig nya Kia e-Soul.

Den formglada modellen Soul debuterade 2009 med förbränningsmotor, men 2014 kom Soul EV och blev märkets första eldrivna modell. Nu med generation tre tar sydkoreanerna det ett steg till – nya Soul ska bara säljas i elektriskt utförande i Europa, nu vid namn e-Soul.

Den raka taklinjen känns igen liksom de högt uppdragna karossidorna, medan formen på de bakre stolparna är ny. Baken har en vidareutveckling av den gamla designen med en ljus- och reflexramp som ramar in hela överdelen. Fram ser vi en helt ny front, inte helt olik Darth Vader samt med för tiden typiskt slimmade strålkastare. Den nya Kian har växt 5,5 centimeter på längden och tre centimeter mellan hjulaxlarna, vilket främst har kommit baksätespassagerarnas knän till godo.

Jag greppar dörren och tar lätt plats i förarstolen, tack vare högt insteg och stor dörröppning. Detta är ett av bilens signum och bidragande till att Soul i alla fall i Sverige har blivit en populär bil bland äldre. Inne är det luftigt om än lite väl svart i provkörningsbilen – förarmiljön är som i vilken bil som helst.

Med uppfällt baksäte mäter e-Souls bagageutrymme modesta 315 liter. Foto: Peter Klemensberger

Saker som växelvredet på mittkonsolen och informationen i den digitala förarmiljön visar dock att det handlar om en elbil och snittet känns igen från den större Kia e-Niro, som även har lånat ut batteri och motor till e-Soul.

Det betyder en batteri­kapacitet på 64 kWh och en elmotor på 204 hästkrafter i Sverige-utförandet. Räckvidden är 45,2 mil enligt WLTP-cykeln och laddtiden sex timmar och tio minuter med en laddeffekt på 7,2 kW och 42 minuter med snabbladdare på 100 kW.

De Kia Soul-modeller som skeppas till Europa har alla eldrift – vilket ger ett ”e” framför ursprungliga modellnamnet: e-Soul. Foto: Peter Klemensberger

Den kantiga och höga stilen gör att man lätt glömmer att detta är en liten bil. Men bakom ratten märks just det: Kia e-Soul är lättkörd, direkt och känns förhållandevis lätt i stegen när jag rattar bilen mellan Frankfurts alla byggarbetsplatser, trots att den har blivit 294 kilo tyngre. Anledningen är att motoreffekten samtidigt har ökat med 93 extra hästkrafter, jämfört med föregångaren.

Invändigt känns det ombonat och miljön­ är rik på knappar, men så kör jag också det dyraste advance plus-utförandet. Head up-display, läderklädsel, dödavinkelvarnare, elektriskt justerbara stolar och trådlös laddning av mobiltelefoner hör till pluspaketet och adderas till det redan rikliga utbudet av funktioner, sådant som man bara kunde drömma om att finna i en småbil för endast ett par år sedan.

Centralt i förarmiljön återfinns en 10,25 tum stor pekskärm. Med knappar bakom rattens ekrar justeras elbilens bromsåtervinning manuellt. Foto: Peter Klemensberger

Mina favoritknappar är de bakom rattekrarna, med vilka jag manuellt kan justera bromsåtervinningen. Hur mycket det ger i meter framgår av färddatorn. Där anges även i procent hur jag har kört i kategorierna economical, normal och dynamic.

Centralt i miljön finns en pekskärm som mäter 10,25 tum och är kompatibel med Apple car play och Android auto samt redo för Uvo connect, som erbjuder molntjänster plus möjlighet att läsa av och fjärrstyra funktioner i din bil.

Kia e-Soul går att beställa nu. Hur många bilar som Sverige blir tilldelat är dock högst osäkert då det globalt råder brist på batterier. En fingervisning är att Kia räknar med att få ut cirka 500 e-Soul i Tyskland under 2019.

Gamla Soul EV föll på räckvidd och pris. Den första punkten får man väl säga är avklarad, men introduktionspriset för e-Soul startar på 433.900 kronor (advance plus kostar 29.900 extra), vilket bara är 10.000 kronor lägre än för billigaste e-Niro – en stramare men också större och en mer praktisk bil.

En annan konkurrent är BMW i3 som kostar från 419.000 kronor, dock sämre utrustad och en mindre bil än e-Soul.

Ladduttaget sitter framtill. Snabbladdare med effekten 100 kW fyller batterierna på 42 minuter. Foto: Peter Klemensberger

Alla tre nämnda bilar ger en miljöbonus på 60.000 kronor. Förutom kronor och ören är det även en kamp om prestige: Vill du ha en BMW eller en Kia på uppfarten? Det är också en kamp mellan olika typer av elbilar: Den tokiga mot den om inte normala så i alla fall tuff-normala.

Läs mer:

Vad lönar sig i längden – elbil eller bensinbil?

Så mycket kostar elbilen att serva

Bästa tipsen att privatleasa laddbara bilar