Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-19 23:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/kia-proceeds-charm-vinner-for-den-ar-aven-fornuftig/

Motor

Kia Proceeds charm vinner – för den är även förnuftig

Bild 1 av 7 Röda inslag nedtill på sidorna och i fronten ger lite smak av GTI. Kia Proceed vill vara en sportig bil, men klarar det inte fullt ut.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 2 av 7 Akterns så kallade shooting brake-stuk ger vackra linjer, ett formspråk som Kia lyckats förena med ett förhållandevis rymligt bagagerum. Bra jobbat.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 3 av 7 Komforten är utmärkt i fram och instrumenteringen klart överskådlig.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 4 av 7 Kia förstärker 1,6-litersmotorns ljud med ett artificiellt knattrande. Varför?
Foto: Kalle Holmberg
Bild 5 av 7 Linjeföringen är klart lyckad. Notera ”hajfenan” i lilla fönsterrutan intill bakdörren.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 6 av 7 Genomarbetad design även i detaljerna.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 7 av 7 Delar av inredningen i Proceed har nästintill premiumbilskänsla.
Foto: Kalle Holmberg

Kia Proceed på bild väcker nyfikenhet, en fräckt och snyggt formgiven modell från det annars så förnuftiga sydkoreanska märket. När vi får bilen i våra händer för provkörning visar den sig även vara väl så förnuftig. Men det finns några men.

Det lätt knattrande motorljudet är det första som förbryllar när jag rullar iväg med den metallicgrå provbilen. Det är något som inte stämmer. Snart står det klart att det handlar om ett artificiellt ljud. Varför?

Lägger i körprogram sport i denna Kia, som med 204 hästkrafter från en fyrcylindrig 1,6-liters bensinmotor definitivt vill framstå som sportig. Det artificiella blir lite mindre artificiellt, det låter bättre. Men fortfarande: varför detta fuskljud?

Hur som helst, man vänjer sig (fast jag hela tiden undrar hur det låter utifrån).

Den sjustegade dubbelkopplingslådan (DCT), standard i alla Proceeds varianter som tas in till Sverige, är lite seg och lever sitt eget liv med nycker som att ibland inte reagera alls på gaspådrag, ibland överreagera. Känns igen från vissa andra dubbelkopplingslådor, som exempelvis VW-koncernens trilskande DSG-lådor.

Dessutom, när jag släpper gasen och låter motorbromsen ta över rycker det då och då till i kraftöverföringen på ett irriterande sätt – i ett läge där man förväntar sig en jämnt avtagande hastighet.

Kraften finns där, men invändningarna ovan gör att vi inte kan tillåta oss att kalla Proceed för en sportbil. Den direkta och gedigna styrningen får inte den matchning den förtjänar av automatlåda och motor.

Slingrande vägar ute på landsbygden passar Proceed väl. Foto: Kalle Holmberg

Ändå charmas jag av Kia Proceed, definitivt så. Formgivningen med så kallad shooting brake-stuk baktill ger signaler om design på bekostnad av utrymme. Det stämmer då konventionella kombin Kia Ceed Sportswagons bagageutrymme sväljer 625 liter, medan närmast identiskt lika långa Proceed får nöja sig med 594 liter – vilket ändå inte är fy skam med betraktande av den tydligt avsmalnande formen baktill. Med fällt baksäte var ett jättelass till tippen inget som Kian satte sig emot.

Design och utrymme, det gillar vi. Kombinerat med lite lekfull användning av GTI-smakande röda inslag här och där, exempelvis längst ned på karossidorna. Proceed är faktiskt en bil som får en och annan att vända sig om, säkerligen för att den med sin form väcker känslor.

Komfort har den också – vi sitter utmärkt i främre sätena med gott om plats för passagerarens eventuellt långa ben. Dock påpekade en bredaxlad bekant som åkte med att stolsryggen inte hade tillräckligt med plats upptill för de byggda musklerna.

Åkande i baksätet sitter lite väl lågt, känns aningen instängt, ändå rimligt bekvämt. Utom när rumpan hasar framåt – den tenderar då att landa på en märkligt stum främre del av sittdynan. Känns billigt.

Sammantaget klarar sig Kia Proceed bra när vi summerar, med sin charm och skönhet och faktiskt riktigt goda utrymmen, parat med en hyfsat låg verklig bränsleförbrukning (0,77 liter per mil i blandad körning, lugn sådan och inget sportläge). Synd bara att ”skjutaren” inte går att få med manuell låda, varken med 1,4-litersmotorn eller den 1,6-litersvariant vi provkörde.

Då hade jag kanske slagit till, på ett pris som möjligen skulle hamna lite lägre än det redan förhållandevis låga pris Kia säljer sin Proceed för, med start på 249 900 (1,4 liter) respektive 295 500 (1,6 liter).