Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Kia Stinger är en tuff bil som utmanar många

Stilig, kraftfull och rymlig är Kia Stinger. Den är också en tung avsiktsförklaring från den koreanska tillverkaren.

Kia och syskonmärket Hyundai har etablerat sig i Europa och Sverige som nya folkbilstillverkare. Design och kvalitet i kombination med långa garantier och överkomliga prislappar har lockat kunderna.

Men det verkar som det finns en naturlag som säger att alla biltillverkare vill upp; upp till premiumnivån där man kan ta rejält betalt för bilarna.

När jag första gången möter Stinger, enligt Kia ”den hittills snabbaste och mest kraftfulla modellen i märkets historia” blir jag angenämt överraskad. Låg, snygg och farlig ser den ut - och explosiv. Vi har lånat toppversionen med 3,3-liters V6-motor med 370 hästkrafter.

Det är lätt att förledas av det yttre; Stinger är större inuti än den ser ut från utsidan. Med plats för fem i bilen och ett hyggligt bagageutrymme. Är man bara två på resa går det att fälla baksätets ryggstöd (60/40) och öka på lastutrymmet. I baksätet trivdes till och med en nästan 190 centimeter lång politikreporter.

Stinger erbjuds med tre motorer (se faktaruta nedan) och både som bak- och framhjulsdriven i Europa; men inte i Sverige. Här erbjuds två motorer; båda i kombination med fyrhjulsdrift.

Sportigt och välordnat vid förarplatsen.
Sportigt och välordnat vid förarplatsen. Foto: Jacques Wallner

Jag glider ned i förarsätet. Man sitter lågt i Stinger; i lägsta läget bara 18 centimeter över asfalten. Avfasad sportratt, sportpedaler i aluminium, stora instrument och en åtta tums bildskärm möter mig. Det går att få fram både g-kraftsmätare och antal körda varv för den som tänkt sig bankörning. För den som vill ta ifrån den åttastegade automatväxellådan bestämmanderätten och växla själv finns rattväxelreglage (paddlar).

Jag noterar att bilen har stopp-start-system som stänger av motorn vid stillastående framför exempelvis rödljus.

Det här ska bli kul, tänker jag. Det är viktigt att ha kul på jobbet har jag läst någonstans.

Kia kallar bilen för en "sann Gran Turismo" som är gjord för långa färder.

När bilen startas är det i komfort-körläget. Det finns fem att välja på varav Sportplus är värsta prestandaläget. I GT-utförande ingår det elektroniskt manövrerade systemet för fjädring/stötdämpning som anpassar sig till valt körläge.

Kia är stolta över att Stinger har vägegenskaper som lever upp till exteriören.

Tyvärr blev det ingen bankörning utan länets populäraste mc-vägar fick avslöja hur bilen rör sig när den ansträngs.

Bra är svaret. Den elassisterade hastighetsanpassade styrningen bidrar också till en trevlig och intressant körupplevelse. Bilen är snällt följsam utan några otrevliga manér.

Ja, det är kul att köra Stinger GT.

V6-motorn med dubbelturbo måste upp i varvtal för att göra sig riktigt hörd. Det blir då en riktigt fin och trevlig stämning i cockpit. Växlarna smattrar i.

Men långkörning var den ju till för. Hultsfred får duga i brist på bättre alternativ. På motorvägen med komfortläget i och i fullt tillåten fart, visar varvräknaren nästan 2.000 varv/min medan rödmarkeringen på varvräknaren börjar först vid 6.500 varv/min. Här visar sig också Stingers svaghet. Den rullar på 19-tumshjul vars buller tränger in i kupén.

Bensinförbrukningen är en annan invändning. Den blir lätt hög eftersom man inte vill köra med de bränslesnålaste körprogrammen.

Stinger är en säker bil. Olika stödsystem hjälper föraren. Nytt för Kia är att bilen nu också håller koll på om föraren börjar bli trött och då varnar. I Euro-Ncaps krock- och säkerhetstest fick Stinger toppbetyget fem stjärnor.

Fyra pipor visar att det är toppversionen.
Fyra pipor visar att det är toppversionen. Foto: Jacques Wallner

Stinger är välutrustad redan i grundversionen GT Line; exempelvis med backkamera, parkeringssensorer fram och bak, elektriskt justerbara stolar, elmanövrerad p-broms, visning av vald information i vindrutan, adaptiv farthållare och nyckellöst låssystem och startknapp.

Men den stora frågan har jag dröjt med tills nu. Betala en halv miljon kronor för en Kia? Kan man det? Ska man det?

Utan tvekan får man en snygg, säker, praktisk och körkul bil. Men hur mycket får man tillbaka när det är dags att sälja? Vi får se.

 

Fakta.Kia Stingers motorer

Förutom V6-motorn, se fakta här intill, finns två ytterligare motorer:

 

Diesel, 2,2 liter, 200 hk vid 3 800 varv/min, 440 Nm vid 1 750-2 750 varv/min. Prestanda 0-100 km/tim: 7,7 sekunder. Förbrukning: 5,6 liter/100 km (bakhjulsdriven).

Bensin, 2 liter, 255 hk vid 6 200 varv/min, 353 Nm vid 1 400-4 000 varv/min. Prestanda 0-100 km/tim: 6 sekunder. Förbrukning: 7,9 liter/100 km (bakhjulsdriven). Denna motor tas ej till Sverige.

 

Fakta.Kia Stinger GT

Miljö

Koldioxidutsläpp: 244 gram/km.

Bensinförbrukning: 10,6 liter/100 km.

Miljöförmåner: Nej.

Ekonomi

Pris: 514.900 kronor (provbilens pris 527.700 kronor).

Årlig fordonsskatt: 3.286 kronor.

Servicekostnad 3 år/6.000 mil: 10.798/35.121 kronor.

Driftskostnad 2.000 mil/år: 33.411 kronor.

Garantier: Nybil 7 år, lack 5 år, rost 12 år, vagnskada 3 år, assistans 7 år.

Teknik 

Motor: Sex cylindrar, V-formation, 3,3 liter, 370 hk vid 6.000 varv/min, 510 Nm vid 1.300–4.500 varv/min.

Drivning: Fyrhjulsdrift.

Växellåda: Automat med åtta växlar.

Prestanda

Acceleration 0-100 km/tim: 4,9 sekunder.

Toppfart: 270 km/tim.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 483/187/140 centimeter.

Bagagevolym: 406–1 114 liter.

Tjänstevikt: 1.943 kilo.

Maximal dragvikt: 1.500 kilo (med endast B-körkort 1.175 kilo).

Betyg del för del

Ekonomi 2

Miljöegenskaper 2

Utseende/image 5

Säkerhet 5

Komfort 4

Utrymme/last 4

Köregenskaper 4

Totalbetyg = 26 av 35

Plus

Snygg.

Köregenskaper.

Rymlig.

 

Minus

Törstig.

Bullrig.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.