Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-26 19:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/kort-rackvidd-med-el-for-peugeots-ladhybrid-508/

Motor

Kort räckvidd med el för Peugeots nya laddhybrid 508

508 laddhybrid är en stor kombi som lanseras i slutet av året. Foto: Jan-Erik Berggren

Nu ska PSA-gruppens bilar med Peugeot, DS, Citroën och Opel elektrifieras. I slutet av det här året kommer en rad elbilar och laddhybrider. 

Vi har nu provkört en av dem – laddhybriden Peugeot 508.

Rätta artikel

PSA-gruppen har bestämt sig. Småbilar som byggs på plattformen CMP (Common Modular Platform) blir elbilar. Lite större bilar som byggs på plattformen EMP2 (Efficient Modular Platform 2) blir laddhybrider. Mittemellan ligger de mellanstora bilarna, som både kan bli elbilar och laddhybrider.

Först ut bland de stora bilarna är modellen 508 som, enligt principen ovan, får en laddhybriddrivlina. Bensinmotorn på 1,6 liter och 180 hästkrafter arbetar tillsammans med en elmotor på 80 kW och 110 hästkrafter. Batteriet har en kapacitet på 11,8 kWh.

När jag får styra ut en prototyp av stora 508 kombi med den nya drivlinan på testbanan Ceram norr om Paris är det lätt dimma och lite fuktig asfalt. 508 med tillägget PHEV är inte typgodkänd och ska presenteras först i slutet av året, men vi får möjlighet att köra den redan nu.

Peugeot har dolt batteriet under passagerarsätet och hittat utrymme genom att bland annat minska på bensintanken från 62 till 43 liter. Det var viktigt för Peugeot att inte tumma på vare sig plats i baksätet eller bagageutrymmet.

Jag testar de olika körlägena samt de två olika nivåerna för energiåtervinning. Körläge väljer jag som vanligt med en knapp i mittkonsolen och vill jag ha mer energiåtervinning passerar jag D-läget i den nya åttastegade automatlådan till läget B. Visst bromsar det mer, men jämfört med många andra laddhybrider är det väldigt försiktigt.

Sportläget ger lite mer respons och bensinmotorn agerar lite snabbare. I hybridläget sköter bilen allt för bästa möjliga förbrukning. 

Drivlinan arbetar mjukt mellan bensin- och elkraft och det märks inte speciellt mycket att jag släpar runt på närmare 100 kg batteri, skriver vår testförare.

Elläget klarar att köra bilen i fyra mil på el och i läget Comfort lägger vi till aktiv fjädring och variabel dämpning till hybridläget.

I den här typen av bil fungerar Comfortläget allra bäst. Drivlinan arbetar mjukt mellan bensin- och elkraft och det märks inte speciellt mycket att jag släpar runt på närmare 100 kg batteri.

Förutom olika körlägen lägger Peugeot till nya vyer i informationssystemet där man kan följa hur kraften fördelas och återvinns och även se hur batteriet mår. Precis som andra tillverkare satsar också Peugeot på nya uppkopplade tjänster som bland annat ser över laddning.

En liten finess är att en blå led-slinga lyser på innerbackspegeln när bilen körs enbart på el. Blått är också signalfärgen i informationspanelen i elläget.

508 PHEV blir framhjulsdriven och kommer inte att erbjudas med fyrhjulsdrift. 

Bilen lanseras först i slutet av året och Peugeots ingenjörsteam hoppas till dess kunna plocka ur några kilometer till i räckvidd. En effektivare energiåtervinning skulle vara ett logiskt steg.

Bilen laddas full på 6,5 timme om du har vanligt vägguttag och en säkring på åtta ampere. Med väggladdarepå 32 A och 6,6 kW tar det 90 minuter. Foto: Jan-Erik Berggren

Enligt den tuffare körcykelen ska bilen klara fyra mil på el. Det är i minsta laget när flera konkurrenter pratar om i alla fall minst en mil ytterligare.

Men PSA-gruppen har i alla fall tagit klivet in i elbilseran. I ett garage bredvid den mindre laddbara modellen 3008 PHEV, som får fyrhjulsdrift,  står Peugeot nya elbil: e208.

Här är nyckeltalen ett batteri på 50 kWh, samma hjulbas som vanliga 208, hela 265 liters bagageutrymme och en räckvidd på 34 mil, enligt WLTP.

Förutom att Peugeot bestämt sig för vilken plattform som får vilken drivlina och en tydlig strategi finns också en idé om hur laddning ska gå till, olika tjänster runt den uppkopplade elbilen och hur man skapar plats för laddkablarna i bagageutrymmet.

Bensintanken har minskats med 19 liter för att få plats med batteri och energistyrning. Foto: Jan-Erik Berggren

 

Läs även: Första eldrivna billen i Mercedes nya modellserie