Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Kortare räckvidd för Mercedes nya elbil

Världspremiären för elbilen Mercedes-Benz EQC på Värmdö öster om Stockholm har lockat 400 journalister från hela världen. Trots att det är en sen ankomst för den tyska biltillverkaren.

Minns den lilla elbilstrion som lanserades på tröskeln till 2010-talet: Citroën C-Zero, Mitsubishi Imiev och Peugeot Ion. Det är små fula folk-elbilar med kort räckvidd!

Tesla förstod att elbilar med ordentlig räckvidd blir dyra bilar. Då krävs kunder som kan betala rejält eftersom litium-jonbatterierna är så dyra. Nästa förhållande som Tesla fattade är att väntar man på att någon annan ska bygga laddstationer så händer inget. Alltså byggde Tesla sina egna.

Nu har de andra bilfabrikanterna fattat galoppen. Jaguar har redan rullat ut sin I-Pace, Audi har under lång tid smyglanserat sin E-tron.

Nu presenterar alltså Mercedes-Benz sin suv EQC. Den första av sju elbilar som ska ut på marknaden till 2022.

EQC:s marknadsdebut blir inte förrän till sommaren 2019.

Undertecknad anser att EQC, även om den ser kraftfull ut, är för försiktigt formgiven. Bilföretaget gör ett stort nummer av att lysdiodstrålkastarna för första gången gifts ihop med grillen (behövs på elbilen av främst kosmetiska skäl) och att ett ljusband ligger över fronten samt att stjärnan i grillen är illuminerad. Bling-blingvarning, anser jag som noterar att det kan stöta på patrull i trafik med ljusband och illuminerad stjärna i fronten enligt fordonsdirektivet.

Mercedes-Benz anser att formgivningen är ”futuristisk” och kallar den ”progressiv lyx”. Det går att välja hjul mellan 19-21 tum.

Stora hjul är det som gäller för Mercedes-Benz EQC; 19-21 tum finns att välja på.
Stora hjul är det som gäller för Mercedes-Benz EQC; 19-21 tum finns att välja på. Foto: Jacques Wallner

Kanske vill man hos Mercedes-Benz att den ska se så moderat ut att bilföretagets äldre kunder ska kunna bli intresserade?

Laddning är ett kapitel för sig. Bilens egen vätskekylda laddare kan ge 7,4 kW. Köper man bilföretagets laddbox ges 22 kW och används publik snabbladdare så klaras upp till 110 kW. Det sistnämnda ger från 10 till 80 procents energiinnehåll i batteriet på cirka 40 minuter.

Någon provkörning för oss av EQC blir det inte förrän någon gång under 2019. Men vi får veta att den har fem körprogram: Ekonomiskt, Maximal räckvidd, Komfortabelt, Sportigt och Individuellt.

Vi får också veta att bilen får den bästa säkerhet som kan erbjudas. Tillverkning blir det från början i Bremen, Tyskland och Peking, Kina.

Batteripacket, 650 kilo tungt, är placerat mellan axlarna.
Batteripacket, 650 kilo tungt, är placerat mellan axlarna. Foto: Jacques Wallner

Nu till räckvidden! En konkurrent med några år på nacken; Tesla Model X med 90 kWh-batteri har 49 mils räckvidd enligt den gamla körcykeln NEDC. Med 100 kWh är den deklarerade räckvidden 54 mil.

EQC har en räckvidd om 45 mil enligt NEDC och 40 mil enligt nya körcykeln WLTP. Allt enligt provisoriska uppgifter från Mercedes-Benz.

Eldrivna Jaguar I-Pace klarar 48 mil enligt WLTP och kostar från 800.000 kronor och uppåt.

Frågan som ställs är: borde inte EQC ha fått en längre räckvidd för att ha något unikt mer än att vara en Mercedes?

Eller är det så att när utveckling påbörjades för fyra år sedan ansågs räckvidden nog? Alternativt att konstruktörerna inte ville ha ett tyngre batteri än det 650 kilos som nu finns i bilen.

Britta Seeger, ansvarig för Mercedes-Benz försäljning förklarar skillnaden mellan olika slags lyx.
Britta Seeger, ansvarig för Mercedes-Benz försäljning förklarar skillnaden mellan olika slags lyx. Foto: Jacques Wallner

Hur som helst ...

– Vi har full fart i lanseringen av EQC, lovar Britta Seeger, ansvarig för Mercedes-Benz försäljning.

Fakta.Mercedes-Benz EQC.

Miljö

Koldioxidutsläpp: 0 gram/km.

Elförbrukning: 22,2 kWh/100 km*.

Miljöförmåner: Ja; 60 000 kronor i bonus.

Ekonomi 

Pris: Ej fastställt.

Årlig fordonsskatt: 360 kronor.

Servicekostnad 3 år/6 000 mil: Uppgift saknas.

Driftskostnad 2 000 mil/år: cirka 6 500-7 000 kronor.

Garantier: batteri åtta år/16 000 mil; övriga uppgifter saknas.

Teknik 

Motorer: två asynkron elmotorer med effekten 300 kW (408 hästkrafter), 765 Nm.

Drivning: fyrhjulsdrift.

Växellåda: automat.

Batteri: litium-jon, 80 kWh.

Prestanda

Acceleration 0-100 km/tim: 5,1 sek.

Toppfart: 180 km/tim.

Mått/vikt

Längd/bredd: 476, 188 centimeter.

Bagagevolym: cirka 500 liter.

Tjänstevikt: 2 425* kilo.

Maximal dragvikt: 1.800 kilo (med endast B-körkort 750 kilo).

* provisoriska uppgifter.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.