Dramatiskt ras för nya bilar i juli - DN.SE
Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Kraftigt ras för nya bilar i juli

Laddbara bilar ökade kraftigt i juli.
Laddbara bilar ökade kraftigt i juli. Foto: Lasse Swärd

Registreringarna av nya bilar föll kraftigt i juli - minus 49,4 procent - men det var en väntad effekt efter rekordsiffrorna i juni. 

Förklaringen till de häftiga svängningarna stavas bonus-malus, det nya fordonsskattesystemet som trädde i kraft den 1 juli.

Landets bilhandlare kan se tillbaka på fem år av ständigt stigande försäljning. 2017 blev tidernas topp med 379.393 bilar. Årets första halvår kulminerade i juni med rena tjurrusningen till återförsäljarna för att få bilarna inregistrerade senast den 30 juni. Volymerna steg med 72,9 procent till 66.244 bilar. Aldrig tidigare har en enskild månad nått såna höjder. Detsamma gällde lätta lastbilar som rusade med 193 procent!

Bonus malus innebär högre skatt (malus) på många konventionella bilar med förbränningsmotor. Bonus däremot utgår till bilar med låga eller inga utsläpp av koldioxid.

De flesta bilar på tio-i-topp får höjd skatt. Därför blev det sådant tryck att få in dem i systemet före halvårsskiftet så att de kan fortsätta beskattas i det gamla systemet.

Nyregistreringarna föll därför som en sten i juli månad. Det blev endast 12.504 bilar.  För dieslar mer än halverades andelen till 22,6 procent, jämfört med 48 procent i juli i fjol.

Bonusbilarna däremot, som gynnas ännu mer från den 1 juli, ökade som förutsett kraftigt.  

Mattias Bergman, vd Bil Sweden.
Mattias Bergman, vd Bil Sweden. Foto: Pressbild

– Antalet nyregistrerade laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade som väntat och steg med 107 procent i juli jämfört med juli förra året. Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var 18,7 procent i juli i år jämfört med 4,6 procent i juli förra året, säger Bil Swedens vd Mattias Bergman.

Listan över bonusbilar i juli toppas av laddhybriden Kia Niro. Första elbilen, Renault Zoe, återfinns på fjärde plats.

Ser man totalt på alla typer av bilar ligger Volvo alltjämt i topp med de stora modellerna i 90-serien.  

Höjer man blicken och ser hur nybilsmarknaden utvecklats hittills i år blir bilden mindre dramatisk: Nyregistreringarna ligger på plus 9,1 procent till 218.252 bilar. Lätta lastbilar ligger högre i ökningstakt - 36,5 procent. Bil Swedens prognos för helåret är 360.000 bilar - en mycket hög siffra historiskt sett, endast överträffad av två tidigare år (2016 och 2017).

Andelen dieseldrivna personbilar har efter juli månads fall hamnat på 40,5 procent. Det ska jämföras med år 2012 då andelen var 67 procent.

– Nya dieselbilar uppfyller de strängare Euro 6-kraven och flertalet har Adblue teknik som kraftigt reducerar kväveoxidutsläppen. Detta kommer resultera i minskade kväveoxidutsläpp från beståndet av dieselbilar när gamla dieselbilar successivt skrotas ut och nya dieselbilar med avancerad reningsteknik tillkommer. Det är också viktigt och komma ihåg att dieselbilar är energieffektiva och för att klara klimatmålen till år 2030 är dieselbilarna viktiga, säger Mattias Bergman.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.