Laddbara bilar ökar kraftigt - DN.SE
Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Laddbara bilar tokrusar

Kias laddbara modell Niro är etta på ladd-toppen.
Kias laddbara modell Niro är etta på ladd-toppen. Foto: Lasse Swärd

Det nya skattesystemet bonus malus fick dramatiska effekter på registreringarna av nya bilar i juli. Laddbara bilar tokrusade med 107 procent - dieslar backade med hela 76 procent.  

De extrema svängningarna i nyregistreringar var dock väntade. Den 1 juli började bonus malus gälla. Det är ett helt nytt fordonsskattesystem. Det är utformat på ett sätt som kraftigt gynnar bilar med låga eller inga utsläpp. På motsvarande sätt blir det dyrare, i många fall mycket dyrare, att äga en ny konventionell bil med förbränningsmotor.

De gamla reglerna gällde till midnatt den 30 juni. Trycket blev därmed stort mot återförsäljarna att hinna registrera in de beställda nya bilarna i tid. Volymerna rusade med 73 procent till 66.244 bilar - en nivå vi aldrig sett tidigare för en enskild månad.

Parallellt fanns ett kundtryck att vänta med inregistreringar av beställda elbilar, laddhybrider och gasbilar till efter halvårsskiftet. Från den 1 juli får elbilar (batteridrivna och vätgasdrivna) bonusen höjd till 60.000 kronor mot tidigare 40.000 kronor. Laddbara bilar, som tidigare hade en fast bonus på 20.000, får nu en bonus kopplad till utsläppen av koldioxid. Ju lägre utsläpp räknat från 60 gram per kilometer, desto högre bonus. 

Läs också: Fransk Cactus som allt annat än sticks

Regeringen hoppas att utformningen ska få en mer styrande effekt, att kunderna väljer de mest energieffektiva laddhybriderna. Tittar man på statistiken för juli kan man ana en sådan tendens - Kias laddbara modeller Niro (29 gram/km i utsläpp) och Optima (33 gram)  hamnar på första respektive tredje plats. Tidigare låg Volkswagens laddhybrid Passat GTE som klar etta (37 gram), Nu är den tvåa.

Men det är vanskligt att dra några mer bestämda slutsatser av en enda månad. Andelen laddbara bilar plus gasbilar (som nu får en fast bonus på 10.000 kronor) var hela 21 procent i juli. Branschföreningen Bil Sweden räknar med att marknaden svänger tillbaka till mer normala nivåer i höst och att andelen bilar som får bonus blir nio procent av alla nya bilar som registreras. I fjol var den cirka fem procent.

Hetaste klimatbonusbilarna i juli månad:

1) Kia Niro laddhybrid

2) VW Passat GTE laddhybrid

3) Kia Optima laddhybrid

4) Renault Zoe elbil

5) Volvo 90-serien laddhybrid

6) VW Golf TGI gas

7) Volvo XC60 laddhybrid

8) Nissan E-NV200 elbil

9) Hyundai Ioniq laddhybrid

10) Tesla Model S elbil

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.